NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.

Telefoonfraude

Terug naar tips

Fraude is er in allerlei vormen. Niet alleen via de mail proberen oplichters gegevens te achterhalen of geld te verdienen, ook via de telefoon benaderen ze potentiële slachtoffers. Elk jaar worden duizenden mensen de dupe van telefonische oplichting. Sommigen raken slechts een paar euro kwijt, anderen hun spaargeld. We zetten de verschillende soorten telefoonfraude voor u op een rij.

Microsoftbellers
U krijgt een telefoontje van iemand die beweert voor Microsoft te werken. De Microsoftbeller zegt te kunnen helpen bij het oplossen van computerproblemen. In werkelijkheid is de fraudeur uit op uw geld. Verleen dan ook geen toegang tot uw computer, laat geen programma installeren en geef nooit uw (bank)gegevens door. Dit soort belletjes worden ook wel Microsofttelefoontjes genoemd. Microsoft heeft op de eigen site informatie staan over de werkwijze van de criminelen die wereldwijd opereren.

Aanbiedingen
Via de telefoon wordt u benaderd voor een aanbieding. Dat kan van alles zijn, van goedkope leningen tot een deelname aan een loterij. De oplichters geven u vaak geen tijd om na te denken over het voorstel. Ze willen alleen maar dat u ‘ja’ zegt of meegaat in hun verhaal. Sommige fraudeurs verwijzen u zelfs door naar websites, bijvoorbeeld met reviews van ‘tevreden klanten’. Die site en de klanten zijn waarschijnlijk net zo nep als de intenties van de oplichter.

Loterijfraude
Niet alleen via e-mail kunt u op de hoogte worden gesteld van een gewonnen prijs, ook kunt u op uw mobiele telefoon een sms krijgen dat u de winnaar bent. Dit wordt ook wel loterijfraude genoemd. Reageer niet op de sms. Onthoud dat u nooit zomaar een prijs kunt winnen, als u niet meespeelt.

Terugbelfraude
U heeft een gemiste oproep van een nummer dat u niet herkent. Dan is het verleidelijk om terug te bellen. Het telefoontje komt echter van oplichters die via een auto-dialer duizenden telefoontjes naar willekeurige mobiele nummers plegen. De telefoon gaat één keer over en daarna wordt de verbinding verbroken. De oplichters hopen dat u terugbelt. Dan belt u namelijk via een duur (internationaal) servicenummer. Ze proberen u lang aan de telefoon te houden of u hoort het geluid van een telefoon die overgaat. In werkelijkheid is dat een bandopname op een antwoordapparaat. Deze vorm van oplichting heet ook wel wangiri-fraude.

Herkennen
Oplichters stellen alles in het werk om hun doel te bereiken. Sommige fraudeurs lijken erg vriendelijk. Zo wordt u aangesproken met uw voornaam en volgt soms een leuk praatje. Ook richten ze hun pijlen op oudere mensen. De beller neemt aan dat ze alleenstaand zijn en geld hebben. Bovendien zijn ouderen over het algemeen vriendelijker tegen vreemden.

Op het moment dat wordt aangedrongen op het doorgeven van persoonlijke informatie, moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Wordt er gevraagd naar uw bankrekeningnummer, creditcard of BSN-nummer, hang dan op. Andere opmerkingen die erop duiden  dat u een oplichter aan de telefoon heeft:
– U bent speciaal geselecteerd (voor deze aanbieding).
– U krijgt een mooi cadeau als u het product koopt.
– U bent een van de gelukkige winnaars.
– U heeft een prijs gewonnen in een buitenlandse loterij.
– U moet direct een beslissing nemen.

Tips

  • Telemarketeers moeten volgens de wet aangeven dat het om een verkoopgesprek gaat. Ook moet de verkoper zijn naam vertellen en het bedrijf waar hij voor werkt. Wordt dit niet verteld? Hang dan op.
  • Geef niet uw creditcard, bankrekening of BSN-nummer vrij. Ook als er wordt gevraagd om informatie te bevestigen.
  • Weersta de druk om een beslissing onmiddellijk te nemen. De meeste legitieme bedrijven geven u de tijd en schriftelijke informatie over de aanbieding.
  • Betaal niet voor iets, omdat u een ‘gratis geschenk’ krijgt.
  • Vraag naar schriftelijke informatie voordat u akkoord gaat.
  • Als het om een investering gaat, controleer bij de bank of de AFM of de aanbieder bekend is.
  • Bellers die zeggen dat ze wetshandhavers zijn die u helpen om ‘tegen betaling’ verloren geld terug te halen, zijn oplichters.
  • Als u een telefoontje krijgt met een aanbieding, geef aan dat u geen interesse heeft. Als u iets nodig heeft, zoekt u dat zelf uit.
  • Wilt u helemaal geen ongevraagde telefoontjes meer ontvangen? Registreer u dan in het Bel-me-niet Register.