088 - 7867372
Ga naar de inhoud

Onze missie

De Fraudehelpdesk wil zoveel mogelijk voorkomen dat mensen in Nederland slachtoffer worden van fraude. De Fraudehelpdesk helpt slachtoffers van fraude door hen advies te geven. We wijzen mensen de weg naar organisaties die hen verder kunnen helpen. Daarnaast maken we burgers en bedrijven bekend met risico’s rond fraude. Ook geven we praktische tips over hoe zij die risico’s kunnen verminderen, zodat ze geen slachtoffer van fraude worden.

We zetten de meldingen van fraude in ons systeem. Daardoor hebben we een goed beeld van de nieuwste ontwikkelingen. En zo kunnen we mensen daar direct voor waarschuwen via onze websiteFacebook en Instagram. Wij doen verslag aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Zo werken we mee aan meer inzicht in wat er speelt op het gebied van fraude.

De Fraudehelpdesk heeft volgens de wet niet het recht om criminelen op te sporen.

Organisatie

De Fraudehelpdesk is in 2011 gestart in opdracht van minister Ernst Hirsch Ballin. Eerst als proef voor 9 maanden. Nu heeft de Fraudehelpdesk een vaste plek in de samenleving. De Fraudehelpdesk krijgt geld van de overheid.

De Fraudehelpdesk is onderdeel van Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland (SafeCin). Deze stichting is op 7 oktober 2003 gestart. De stichting staat in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland onder nummer 09138148.

Dagelijks bestuur

H. Bongers (directeur-bestuurder)

Raad van Toezicht

Dr. R. Westra (voorzitter)
Drs. R. Voorn
Drs. M. Lablans