088 - 7867372

Nep-koerier na verkoop op handelsplaats

U biedt iets te koop aan op een handelsplatform, zoals b.v. Marktplaats. Oplichters doen zich voor als koper en willen uw product laten ophalen door een koeriersbedrijf. De koerier zal het geld afleveren en het pakje meenemen. De koeriersdienst stuurt een mailtje waarin staat dat er eerst nog betaald moet worden, b.v. voor een verzekering. De betaling kan in euro’s zijn, maar ook in giftcards of prepaidkaarten. De codes van de kaarten moet u doorgeven aan de koeriersdienst. Als u weigert de codes door te geven, krijgt u meestal nog een aantal mails van de koeriersdienst. Daarin wordt gedreigd met gerechtelijke procedures als u niet doet wat gevraagd wordt. Het pakje wordt nooit opgehaald.

Soms wordt in de mails niet om geld of kaarten gevraagd, maar om gegevens: u moet een formulier invullen met naam, adres en inloggegevens van uw bank. Zo kan de oplichter u zogenaamd betalen. De koeriersdienst komt vervolgens aan de deur en vraagt naar een legitimatiebewijs, waar een foto van gemaakt wordt. De gegevens die u hebt ingevuld en de foto van uw legitimatiebewijs kunnen gebruikt worden voor identiteitsfraude: de oplichter doet alsof hij/zij u is en probeert zo bij uw geld te komen of namens u aankopen te doen. Soms wordt ook het product dat u verkocht hebt nog meegenomen door de zogenaamde koeriersdienst. Het geld daarvoor krijgt u nooit.

Advies
De e-mails van deze ‘koeriersdienst’ zijn nep. Betaal niets, schaf geen kaarten aan, vul geen gegevens in en verbreek het contact met de koper. Rapporteer deze koper bij het handelsplatform.

Heeft u toch iets betaald of gegevens ingevuld? Neem contact op met de Fraudehelpdesk en meld dit bij het handelsplatform.