088 - 7867372

Nep-koerier na verkoop op handelsplaats

U biedt iets te koop aan op een handelswebsite zoals Marktplaats. Oplichters doen zich voor als koper en willen uw product laten ophalen door een koeriersbedrijf. De koerier zal het geld afleveren en het pakje meenemen. Dan stuurt de koeriersdienst een mailtje waarin staat dat er eerst nog betaald moet worden, bijvoorbeeld voor een verzekering. U moet betalen in euro’s of in de vorm van giftcards of prepaidkaarten. De codes van de kaarten moet u doorgeven aan de koeriersdienst. Als u weigert de codes door te geven, krijgt u meestal nog meer e-mails van de koeriersdienst. Daarin wordt gedreigd met juridische stappen als u niet doet wat gevraagd wordt. Het pakje wordt nooit opgehaald.

Soms wordt in de e-mail niet om geld of kaarten gevraagd, maar om gegevens. U moet dan een formulier invullen met uw naam, adres en inloggegevens van uw bank. Zo kan de oplichter u zogenaamd betalen. De koeriersdienst komt daarna aan de deur en vraagt naar een legitimatiebewijs, waar een foto van gemaakt wordt. De gegevens die u hebt ingevuld en de foto van uw legitimatiebewijs kunnen gebruikt worden voor identiteitsfraude. De oplichter doet dan alsof hij/zij u is en probeert zo bij uw geld te komen of namens u aankopen te doen. Soms wordt ook het product dat u verkocht hebt nog meegenomen door de zogenaamde koeriersdienst. Het geld daarvoor krijgt u nooit.

Wat kunt u doen?
De e-mails van deze ‘koeriersdienst’ zijn nep. Betaal niets, schaf geen kaarten aan, vul geen gegevens in en verbreek het contact met de koper. Meld deze koper bij de handelswebsite waar u het product te koop aanbood (zoals Marktplaats).

Heeft u toch iets betaald of gegevens ingevuld? Neem contact op met de Fraudehelpdesk en meld het ook bij de handelswebsite.