Vanwege de huidige omstandigheden zijn wij tijdelijk beperkt telefonisch bereikbaar
Let op: Engelstalig telefoontje namens National Police/Dutch Supreme Court Sinds 13:00 21 sep 2021

Nep-koerier na verkoop op handelsplaats

Ook wanneer u zelf iets verkoopt via internet, kunt u op verschillende manieren worden opgelicht. Eén manier is door een ‘koper’ die graag contant wil betalen. Hierdoor heeft u niet direct achterdocht.

Omdat de koper niet vlakbij woont, stuurt hij een koeriersdienst om het contante geld te laten afleveren en het door u aangeboden artikel op te halen.

Vervolgens ontvangt u zogenaamd een mailtje van deze koeriersdienst, omdat er nog een verzekering betaald moet worden voor de dienst. Dit moet u doen door giftcards of prepaidkaarten te kopen. U moet de codes van deze kaarten dan doorgeven aan de koeriersdienst.

Wanneer u dit weigert, volgen er meestal nog een paar e-mails van de koerier met dreigende taal. Er wordt gezegd dat u bij de politie en Interpol als internetoplichter zal worden aangemerkt en dat er gerechtelijke procedures gaan volgen.

Uiteindelijk wordt er nooit een envelop gebracht of iets opgehaald.

Advies
De e-mails van deze ‘koeriersdienst’ zijn nep. U hoeft dus niet te reageren op de dreigende e-mails.

Als u nog geen kaarten heeft gekocht, adviseren wij het contact met deze koper te verbreken en melding te doen bij het handelsplatform en bij de Fraudehelpdesk.

Heeft u wel al kaarten gekocht? Wanneer u de codes nog niet heeft doorgegeven, kunt u teruggaan naar de (web)winkel om te vragen of het betaalde bedrag geretourneerd kan worden.

Andere onderwerpen

Ik heb een raar telefoontje ontvangen

Ik heb een nare ervaring met online shoppen

Bestaat mijn online geliefde wel echt?

Mijn gegevens zijn in verkeerde handen gevallen

Ik heb een vreemd bericht ontvangen

Mij is iets anders overkomen

Fraude? Direct melden!