Let op (2/4): Valse e-mail Eneco Sinds 17:02 | 26 sep 2022

Nep-koerier na verkoop op handelsplaats

Ook wanneer u zelf iets verkoopt via internet, kunt u op verschillende manieren worden opgelicht. Eén manier is door een ‘koper’ die graag contant wil betalen. Hierdoor heeft u niet direct achterdocht.

Omdat de koper niet vlakbij woont, stuurt hij een koeriersdienst om het contante geld te laten afleveren en het door u aangeboden artikel op te halen.

Vervolgens ontvangt u zogenaamd een mailtje van deze koeriersdienst, omdat er nog een verzekering betaald moet worden voor de dienst. Dit moet u doen door giftcards of prepaidkaarten te kopen. U moet de codes van deze kaarten dan doorgeven aan de koeriersdienst.

Wanneer u dit weigert, volgen er meestal nog een paar e-mails van de koerier met dreigende taal. Er wordt gezegd dat u bij de politie en Interpol als internetoplichter zal worden aangemerkt en dat er gerechtelijke procedures gaan volgen.

Uiteindelijk wordt er nooit een envelop gebracht of iets opgehaald.

Advies
De e-mails van deze ‘koeriersdienst’ zijn nep. U hoeft dus niet te reageren op de dreigende e-mails.

Als u nog geen kaarten heeft gekocht, adviseren wij het contact met deze koper te verbreken en melding te doen bij het handelsplatform en bij de Fraudehelpdesk.

Heeft u wel al kaarten gekocht? Wanneer u de codes nog niet heeft doorgegeven, kunt u teruggaan naar de (web)winkel om te vragen of het betaalde bedrag geretourneerd kan worden.