Heeft u een e-mail ontvangen met verdachte linkjes of bijlagen? Graag ontvangen wij deze op ons speciale e-mailadres valse-email@fraudehelpdesk.nl om het bericht te onderzoeken. Lijkt de e-mail te komen van een bank of ander bekend bedrijf? Zet dan het e-mailadres van die bank of dat bedrijf in de cc (via deze link kunt u de juiste e-mailadressen vinden).
Wij kunnen alleen goed onderzoek doen als u de e-mail als bijlage meestuurt. Hoe u dat doet, kunt u hieronder lezen. Lukt dit niet, stuurt u de e-mail dan alstublieft toch gewoon door.
Let op: dit adres is alleen bedoeld voor een e-mail met verdachte linkjes of bijlagen. Andere digitale berichten (zoals WhatsApp, sms of verdachte e-mails zonder links of bijlagen) kunt u melden via ons meldformulier.
Soms nemen we verdere stappen. We plaatsen bijvoorbeeld een waarschuwing (zonder uw persoonsgegevens) op onze website. U helpt dus ook anderen door phishing e-mails en andere misleidende berichten door te sturen! Weten wij na ons onderzoek zeker dat uw e-mail malware of phishing is? Dan krijgt u van ons dezelfde dag nog een e-mail terug met daarin meer informatie over de valse e-mail. Plus tips over hoe u er veilig mee kunt omgaan.
Wilt u geen reacties meer van ons over de ingestuurde e-mails? Dan kunt u zich hiervoor afmelden via de link in het bericht dat u de eerste keer van ons ontvangt.
Voor deze dienst geldt de privacyverklaring valse-e-mail-check.
U kunt zo’n e-mail op de volgende manieren naar ons doorsturen:
Vanaf een pc of laptop:
Wij kunnen de verdachte e-mail alleen goed onderzoeken als u die e-mail als bijlage aan ons doorstuurt. Wij hebben de originele e-mail nodig, met behoud van alle technische eigenschappen. Daarom is het belangrijk dat u die misleidende e-mail doorstuurt op de volgende manieren (klik voor de uitleg):
- U gebruikt Microsoft Outlook (MS-office)
2. U gebruikt Windows Live Mail (Windows Essentials)
3. U gebruikt Apple-mail
4. U gebruikt Gmail
5. U gebruikt Mozilla Thunderbird
6. U gebruikt een ander programma/andere provider
Vanaf een smartphone of tablet:
Een mail-app voor een mobiel apparaat (zoals smartphone of tablet) heeft vaak beperkte mogelijkheden. Daardoor worden de technische eigenschappen van de e-mail veranderd, als u die doorstuurt vanaf een smartphone of tablet. Toch ontvangen wij graag uw melding. Dat kunt u doen door de e-mail door te sturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl.
Lukt het niet om de e-mail door te sturen?
Het kan zijn dat uw e-mail wordt tegengehouden door uw eigen provider, omdat die de inhoud herkent als kwaadaardig. In dat geval is doorsturen helaas niet mogelijk.
Aansprakelijkheid
De Fraudehelpdesk aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade door onjuistheden of onvolledigheden in de aangeboden informatie. Ook niet voor schade die het gevolg is van problemen veroorzaakt door, of inherent aan het verspreiden via het internet. Zoals storingen of onderbrekingen van of fouten of vertraging in het geven van informatie of diensten door de Fraudehelpdesk.