Heeft u een e-mail ontvangen met verdachte linkjes of bijlagen? Graag ontvangen wij deze op ons speciale e-mailadres valse-email@fraudehelpdesk.nl om het bericht te analyseren. Als de mail van een bank afkomstig lijkt, zet dan de bank die geïmiteerd wordt in de cc.

Analyseren kunnen wij alleen goed doen als u de mail als bijlage meestuurt. Lees hieronder hoe u dat doet. Lukt dit niet, stuurt u de mail dan alstublieft toch gewoon door.

Let wel: dit adres is alleen bedoeld voor e-mail met verdachte linkjes of bijlagen. Andere digitale berichten (zoals WhatsApp, sms of verdachte e-mails zonder links of bijlagen) kunt u melden via ons meldformulier.

Eventueel nemen we verdere stappen, zoals het plaatsen van een waarschuwing (ontdaan van persoonsgegevens) op onze site. Met het doorsturen van phishingmails en andere misleidende berichten helpt u dus ook anderen! Als uw mail met zekerheid geïdentificeerd wordt als malware of phishing, krijgt u van ons dezelfde dag nog een mail terug met daarin meer informatie over de valse mail, plus tips over hoe u er veilig mee om kunt gaan.

Als u geen terugkoppeling over de ingestuurde e-mails wilt ontvangen, kunt u zich hiervoor afmelden door een e-mail te sturen naar afmelden@fraudehelpdesk.nl

Op deze dienst is  de privacyverklaring valse-e-mail-check van toepassing.

U kunt zo’n mail op de volgende manieren naar ons doorsturen:

Vanaf een pc of laptop:

Wij kunnen de verdachte mail alleen goed analyseren als u de oorspronkelijke mail als bijlage aan ons doorstuurt. U kunt een misleidende mail doorsturen met behoud van alle technische eigenschappen op de volgende manieren (klik voor de uitleg):

1. U maakt gebruik van Microsoft Outlook (MS-office)
2. U maakt gebruik van Windows Live Mail (Windows Essentials)
3. U maakt gebruik van Apple-mail
4. U maakt gebruik van Gmail
5. U maakt gebruik van Mozilla Thunderbird 
6. U maakt gebruik van een ander programma/andere provider

Vanaf een smartphone of tablet:

Een mail-app voor een mobiel apparaat heeft vaak een beperkte functionaliteit. De technische eigenschappen van de mail worden daardoor bij het doorsturen vanaf een smartphone of tablet veranderd. Toch ontvangen wij graag uw melding. Dat kan door de mail door te sturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl.

U krijgt de mail niet doorgestuurd?

Het kan zijn dat uw mail wordt tegengehouden door uw eigen provider omdat die de inhoud herkent als kwaadaardig. In dat geval is doorsturen helaas niet mogelijk.

 

Disclaimer

De Fraudehelpdesk aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van onjuistheden of onvolledigheden in de aangeboden informatie, noch voor schade die het gevolg is van problemen veroorzaakt door, of inherent aan het verspreiden via het internet, zoals storingen of onderbrekingen van of fouten of vertraging in het verstrekken van informatie of diensten door de Fraudehelpdesk.