NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

 

088-7867372

Wij zitten voor u klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.

Valse e-mails kunt u doorsturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl

Momenteel worden wij overspoeld met meldingen over afpersmails. Er zijn verschillende varianten, onder meer over het hacken van uw besturingssysteem. Deze mails zijn nep. U kunt de mail doorsturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl en vervolgens uit uw mailbox verwijderen.

Valse e-mail melden

Heeft u een e-mail gekregen die u niet vertrouwt? Graag ontvangen wij deze op ons speciale e-mailadres valse-email@fraudehelpdesk.nl om het bericht te analyseren. Dit analyseren kunnen wij alleen goed doen als u de mail als bijlage meestuurt. Lees hieronder hoe u dat doet. Lukt dit niet, stuurt u de mail dan alstublieft toch gewoon door.

Eventueel nemen we verdere stappen, zoals het plaatsen van een waarschuwing op onze site. Met het doorsturen van phishingmails en andere misleidende berichten helpt u dus ook anderen! Als uw mail met zekerheid geïdentificeerd wordt als malware of phishing, krijgt u van ons dezelfde dag nog een mail terug met daarin meer informatie over de valse mail, plus tips over hoe u er veilig mee om kunt gaan.

U kunt zo’n mail op de volgende manieren naar ons doorsturen:

Vanaf een pc of laptop:
Wij kunnen de verdachte mail alleen goed analyseren als u de oorspronkelijke mail als bijlage aan ons doorstuurt. U kunt een misleidende mail doorsturen met behoud van alle technische eigenschappen op de volgende manieren (klik voor de uitleg):

1. U maakt gebruik van Microsoft Outlook (MS-office)
2. U maakt gebruik van Windows Live Mail (Windows Essentials)
3. U maakt gebruik van Apple-mail
4. U maakt gebruik van Gmail
5. U maakt gebruik van een ander programma/andere provider

Vanaf een smartphone of tablet:
Een mail-app voor een mobiel apparaat heeft vaak een beperkte functionaliteit. De technische eigenschappen van de mail worden daardoor bij het doorsturen vanaf een smartphone of tablet veranderd. Toch ontvangen wij graag uw melding. Dat kan door de mail door te sturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl.

U krijgt de mail niet doorgestuurd?
Het kan zijn dat uw mail wordt tegengehouden door uw eigen provider omdat die de inhoud herkent als kwaadaardig. In dat geval is doorsturen helaas niet mogelijk.