Eerst checken, dan bestellen

Online winkelen of spullen verkopen, het is helemaal van deze tijd. Webshops schieten nog steeds als paddestoelen uit de grond en handelssites als Marktplaats, Vinted of Ebay draaien op volle toeren. Zeker sinds de coronacrisis van de afgelopen jaren.

Een ontwikkeling waarbij oplichters helaas een forse graan meepikken. Online aan- of verkopen kan absoluut veilig maar blijf wel alert.

Check de reviews

Check altijd de reviews als u een webshop niet kent. Deze kleine moeite voorkomt veel ellende: google de URL van de webshop samen met het woord ‘klacht’ of ‘review’. Het kost u maar een minuutje tijd en bespaart een boel gedoe.

Let op: een bedrijf kan de reviews ook zelf schrijven. Bekijk daarom meerdere reviews en meerdere onafhankelijke review-sites zoals Trustpilot, Klachtenkompas.nl of Klacht.nl. Kijk hoeveel reviews er zijn. Hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder de gemiddelde score. Een positieve score is niet betrouwbaar als er maar weinig reviews bij staan.

Check of u achteraf of verzekerd kunt betalen

Gaat u bestellen? Betaal dan achteraf of verzekerd. Betaal bij een eerste bestelling bij een webwinkel altijd achteraf of verzekerd, ook als de reviews er goed uitzien.

Als u achteraf betaalt, bent u uw geld niet kwijt als er iets misgaat. Een voorbeeld van achteraf betalen is betalen op rekening, bijvoorbeeld met een e-mail met een betaalverzoek achteraf of via betaaldiensten zoals Afterpay (Riverty) of Klarna. Als u verzekerd betaalt, kunt u achteraf meestal uw geld terugkrijgen als er een probleem is. Het bedrijf moet dan aan de betaaldienst bewijzen dat ze het juiste geleverd hebben. Een voorbeeld van verzekerd betalen is betaling via creditcard of Paypal.

Kiest u voor vooraf betalen? Bijvoorbeeld door zelf geld over te maken of te betalen via iDeal? Dan bent u meestal uw geld kwijt als er iets misgaat met uw bestelling.

Welke risico’s

U kunt te maken krijgen met verschillende soorten problemen bij het handelen op internet. We zetten de meest gemelde op een rij:

    • Iets kopen maar niet ontvangen, of iets anders dan je hebt besteld
      U heeft iets besteld en betaald, maar ontvangt niets of iets anders dan wat is besteld.
    • Pakketjesfraude/adresfraude
      U ontvangt thuis een pakketje met een andere naam. Nietsvermoedend neemt u het pakketje in ontvangst. De persoon die de bestelling heeft geplaatst, houdt de levering van het pakketje nauwlettend in de gaten. Zodra hij ziet dat het pakketje is bezorgd, komt hij aan de deur om het pakketje op te halen en zegt dat hij per ongeluk een verkeerd huisnummer heeft opgegeven. Omdat het pakketje op uw adres is afgeleverd, worden daar ook de betalingsherinneringen en aanmaningen naartoe gestuurd.
    • Gehackte accounts
      Uw account bij een webshop is gehackt. Vanuit uw account worden aankopen gedaan maar deze worden bezorgd op een ander adres. Omdat het uw account is krijgt u de rekening.
    • Identiteitsfraude
      Iemand heeft uw identiteitsgegevens weten te bemachtigen en opent uit uw naam een account bij bijvoorbeeld een webshop. Het afleveradres is elders dus u ziet niets van de bestellingen en leveringen totdat de rekeningen bij u binnenkomen.
    • Dropshipping
      De ‘webshop’ is niet meer dan een doorgeefluik. Uw bestelling wordt, zonder dat u daarvan op de hoogte wordt gesteld, direct doorgeplaatst naar een leverancier buiten Europa (vaak China) Levering duurt (soms extreem) lang, vaak krijgt u namaakartikelen, is er sprake van hoge retourkosten en als er iets misgaat neemt de dropshipper geen verantwoordelijkheid.
    • Misleidende advertenties & proefpakketten (ongevraagde toezendingen)
      U ziet online (via een website, advertentie of op social media) een interessant aanbod en plaatst een bestelling. Na betaling wordt de bestelling niet geleverd, ontvangt u producten die niet overeenkomen met de advertentie of zit u vast aan een ongewenst abonnement en krijgt u allerlei vervolgzendingen.
    • Mystery boxen
      U ontvangt een doos vol met rommel uit China of de waarde van de inhoud is niet gelijk aan de toegezegde waarde. Voor consumenten is het vaak onduidelijk wat hun rechten nu precies zijn. U wordt hier ook verkeerd of niet volledig over geïnformeerd door de verkoper.

Ervaart u één of meer van deze problemen? Meld dit dan bij de FraudeHelpdesk, wij verwijzen u dan door naar de organisatie die u verder kan helpen.

Meer methoden om problemen rond uw aanschaf te vermijden

Check de verkoper

In onze website bieden wij u de mogelijkheid te checken of een verkoper negatief bekend is bij de politie. U kunt daar zoeken op URL, rekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer. Staat een webshop erbij? Ga dan ergens anders shoppen. Als over een website geen melding is, is dit echter nog geen garantie dat het een betrouwbare webwinkel is!

Check contactinformatie

Kijk of het telefoonnummer, e-mailadres en fysieke adres op de website staan. Gebruik deze contactinformatie om te kijken of het bedrijf reageert op een telefoontje, e-mail of chatbericht. Als een webshop niet (goed) bereikbaar is, kunt u beter bij een andere winkel shoppen. En gebruik een routeplanner om te kijken of het fysieke adres echt bestaat. Bewaar de contactgegevens. Dan kunt u deze terugvinden als er iets mis is met uw bestelling. Bestelt u iets via social media? Maak ook een screenshot van de advertentie en de pagina van de verkoper.

Check KvK

Controleer of het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een bedrijf moet zijn KvK-nummer op zijn bedrijfspagina vermelden. Zoek in het handelsregister op het KvK-nummer of de bedrijfsnaam. Kunt u het bedrijf daar niet vinden? Dit kan een teken zijn dat het om een onbetrouwbare webshop gaat. Komt het bedrijf wel voor? Controleer dan of het KvK-nummer ook werkelijk bij dat bedrijf hoort: komen de bedrijfsnaam en de producten die zij bieden overeen?

Check het keurmerk

Gebruikt de webshop het logo van ‘Thuiswinkel Waarborg’ of ‘Webshop Keurmerk’? Controleer dan eerst of de webshop ook ècht is aangesloten. Dit kunt u doen via de websites van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk. Het voordeel van een aangesloten webshop is dat u bij klachten naar de Geschillencommissie Thuiswinkel kunt.

 Check wie achter de website zit

Controleer wie er achter de website zit en hoe lang deze bestaat. Zoek in Google naar de websites van de SIDN (voor webadressen met de extensie .nl) of WHOIS (voor alle andere webadressen) en controleer daar waar en wanneer het domein is geregistreerd. Een site die pas zeer recent is geregistreerd en/of is aangevraagd in het buitenland, is verdacht.

En let op: een groen slotje zegt niets! Dat zegt alleen dat de eigenaar van de website een certificaat heeft gekocht en dat de gegevens die je via de website verstuurt niet door anderen gezien kunnen worden. Het zegt niets over de betrouwbaarheid van de webshop!

 

Meer informatie van de FraudeHelpdesk over veilig online actief zijn.

Deze campagne kwam tot stand in samenwerking met:

        ECC-Net         Ministerie van Justitie en Veiligheid