088 - 7867372
Let op (2/5): Valse sms namens DigiD Sinds 12:22 | 28 nov 2024

Eerst checken, dan bestellen

Bestelt u bij een webshop die u nog niet kent? Check dan eerst of de webshop betrouwbaar is. Zo voorkomt u dat u betaalt en niets ontvangt of dat u na betaling iets krijgt wat niet overeenkomt met het door u bestelde product. Dit kunt u direct doen:

Check de reviews

Check altijd de reviews als u een webshop niet kent. Typ de URL van de webshop in, samen met het woord ‘klacht’ of ‘review’.

Ga niet af op de reviews die op de site van de webshop staan, want oplichters kunnen daar zelf positieve reviews geplaatst hebben. Check de reviews op meerdere (onafhankelijke) reviewsites. Kijk hoeveel reviews er zijn: hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder de gemiddelde score.

Check of u achteraf of verzekerd kunt betalen

Gaat u bestellen? Betaal dan achteraf of verzekerd. Betaal bij een eerste bestelling bij een webwinkel altijd achteraf of verzekerd, ook als de reviews er goed uitzien.

Als u achteraf betaalt, bent u uw geld niet kwijt als er iets misgaat. Een voorbeeld van achteraf betalen is betalen op rekening, bijvoorbeeld met een e-mail met een betaalverzoek achteraf of via betaaldiensten zoals Afterpay (Riverty) of Klarna. Als u verzekerd betaalt, kunt u achteraf meestal uw geld terugkrijgen als er een probleem is. Het bedrijf moet dan aan de betaaldienst bewijzen dat ze het juiste geleverd hebben. Een voorbeeld van verzekerd betalen is betaling via creditcard of Paypal.

Kiest u voor vooraf betalen? Bijvoorbeeld door zelf geld over te maken of te betalen via iDeal? Dan bent u meestal uw geld kwijt als er iets misgaat met uw bestelling.

Risico’s bij online aankopen

U kunt te maken krijgen met verschillende soorten problemen als u online iets koopt. We zetten de meest voorkomende op een rij:

    • U hebt iets gekocht, maar niet ontvangen. Of u ontvangt iets anders dan u heeft besteld
      U heeft iets besteld en betaald, maar ontvangt niets of iets anders dan wat is besteld. Soms ontvangt u wel het bestelde product, maar ziet het product er heel anders uit dan op de foto’s, klopt de maat/de kleur niet of is de kwaliteit van het product heel slecht.
    • Uw account bij een webshop is gehackt
      Vanuit uw account worden bij een webshop aankopen gedaan, maar deze worden bezorgd op een ander adres. Omdat het uw account is krijgt u de rekening.
    • Identiteitsfraude
      Iemand heeft uw identiteitsgegevens weten te bemachtigen en opent uit uw naam een account bij bijvoorbeeld een webshop. Het afleveradres is niet uw adres, dus u ziet niets van de bestellingen en leveringen totdat de rekeningen bij u binnenkomen.
    • Dropshipping
      De ‘webshop’ is niet meer dan een doorgeefluik. Uw bestelling wordt, zonder dat u daarvan op de hoogte wordt gesteld, direct doorgeplaatst naar een leverancier buiten Europa (vaak China). Levering duurt (soms extreem) lang, vaak krijgt u namaakartikelen, is er sprake van hoge retourkosten en als er iets misgaat neemt de dropshipper geen verantwoordelijkheid.
    • Misleidende advertenties & proefpakketten (ongevraagde toezendingen)
      U ziet online (via een website, advertentie of op social media) een interessant aanbod en plaatst een bestelling. Na betaling wordt de bestelling niet geleverd, ontvangt u producten die niet overeenkomen met de advertentie of zit u vast aan een ongewenst abonnement en krijgt u allerlei vervolgzendingen.
    • Mystery boxen
      U ontvangt een doos vol met rommel (uit China) of de waarde van de inhoud is niet gelijk aan de toegezegde waarde. Voor consumenten is het vaak onduidelijk wat hun rechten nu precies zijn. U wordt hier ook verkeerd of niet volledig over geïnformeerd door de verkoper.

Bent u gedupeerd bij het online shoppen? Meld dit dan bij de Fraudehelpdesk. Wij geven u advies op maat en verwijzen u, als dit nodig is, door naar de organisatie die u verder kan helpen.

Meer methoden om problemen rond uw aanschaf te vermijden

Check de verkoper

In onze website bieden wij u de mogelijkheid te checken of een verkoper negatief bekend is bij de politie. U kunt daar zoeken op URL, rekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer. Staat een webshop erbij? Ga dan ergens anders shoppen. Let op: als over een website geen melding is, is dit nog geen garantie dat het een betrouwbare webwinkel is!

Check de website

Op Veiliginternetten.nl kunt u checken of een website betrouwbaar is. Veiliginternetten.nl is een initiatief van het ECP, het ministerie van EZK en het NCSC. Let op: wanneer de check aangeeft dat een website betrouwbaar is, betekent dit niet dat u geen risico loopt. Mogelijk is er nog niet voldoende informatie over de website om te kunnen vaststellen of hij betrouwbaar is. Blijf dus altijd alert en gebruik uw gezonde verstand. Wanneer iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.

Check contactinformatie

Kijk of het telefoonnummer, e-mailadres en fysieke adres op de website staan. Gebruik deze contactinformatie om te kijken of het bedrijf reageert op een telefoontje, e-mail of chatbericht. Als een webshop niet (goed) bereikbaar is, kunt u beter bij een andere winkel shoppen. Gebruik een routeplanner om te kijken of het fysieke adres echt bestaat. Bewaar de contactgegevens, dan kunt u deze terugvinden als er iets mis is met uw bestelling. Bestelt u iets via social media? Maak dan ook een screenshot van de advertentie en de pagina van de verkoper.

Check KvK

Controleer of het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een bedrijf moet zijn KvK-nummer op zijn bedrijfspagina vermelden. Zoek in het handelsregister op het KvK-nummer of de bedrijfsnaam. Kunt u het bedrijf daar niet vinden? Dit kan een teken zijn dat het om een onbetrouwbare webshop gaat. Komt het bedrijf wel voor? Controleer dan of het KvK-nummer ook werkelijk bij dat bedrijf hoort: komen de bedrijfsnaam en de producten die zij bieden overeen?

Check het keurmerk

Gebruikt de webshop het logo van ‘Thuiswinkel Waarborg’ of ‘Webshop Keurmerk’? Controleer dan eerst of de webshop ook écht is aangesloten. Dit kunt u doen via de websites van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk. Het voordeel van een aangesloten webshop is dat u bij klachten naar de Geschillencommissie Thuiswinkel kunt.

Check wie achter de website zit

Controleer op Whois.com wie er achter de website zit en hoe lang deze bestaat. Een site die pas sinds kort is geregistreerd en/of is aangevraagd in het buitenland, kan verdacht zijn.

En let op: een groen slotje zegt niets! Dat zegt alleen dat de eigenaar van de website een certificaat heeft gekocht en dat de gegevens die je via de website verstuurt niet door anderen gezien kunnen worden. Het zegt niets over de betrouwbaarheid van de webshop!

En ten slotte

Gebruik altijd uw gezonde verstand: is een aanbieding te mooi om waar te zijn, dan is dit meestal ook zo!

 

  • Meer informatie van de Fraudehelpdesk over veilig online actief zijn.

    Deze campagne kwam tot stand in samenwerking met:

            ECC-Net         Ministerie van Justitie en Veiligheid