088 - 7867372
Let op (5/5): Valse sms namens BUNQ Sinds 17:39 | 1 mrt 2024

Prettige vakantie? Check je boeking!

Wanneer u voor uw vakantie een reis of woning boekt, zorg er dan voor dat u dit bij een betrouwbare aanbieder doet. Oplichters maken gebruik van (vervalste) websites waarop ze reizen en/of vakantiewoningen aanbieden. Slachtoffers betalen online en ontdekken (soms ter plekke pas) dat de reis of woning niet bestaat of er totaal anders uitziet dan op de website.

Dit kunt u direct doen

  • Check of de reisorganisatie is aangesloten bij de ANVR, garantiefonds SGR of bijvoorbeeld de geschillencommissie Thuiswinkel.
  • Check de algemene voorwaarden. Zijn die er niet? Boek dan niet bij deze aanbieder.
  • Controleer via streetview van Google Maps wat er op het verhuuradres staat en vergelijk dit met de foto’s op de website.
  • Gebruik uw gezonde verstand: is de aanbieding te mooi om waar te zijn? Twijfel dan aan de echtheid ervan.

 

Heeft u het vermoeden dat u opgelicht bent? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk

 

Fraude rond vakanties
Oplichters zijn op verschillende manieren actief als het gaat om het boeken van een vakantie. Met behulp van vervalste websites en/of advertenties op bekende platformen, bieden ze vakantiereizen en vakantiewoningen aan. De aanbiedingen op de website zijn onweerstaanbaar: er is sprake van een enorme korting of een prachtig vakantiehuis met alle mogelijke faciliteiten.

De vakantie(woning) kan via de website geboekt en betaald worden. In sommige gevallen wordt alleen een voorschot gevraagd, maar in veel gevallen moet het hele bedrag in één keer betaald worden.
Meestal bestaat de reis of de vakantiewoning niet. In het geval van een vakantiewoning komt het ook voor dat de ‘gehuurde’ woning wel bestaat, maar er totaal anders uitziet dan op de website of bewoond wordt.

Een andere vorm van oplichting rond vakanties doet zich voor bij autoverhuur. Wanneer u de auto weer inlevert, vindt de verhuurder ineens zoveel schade aan de auto dat de borg niet meer terugbetaald wordt of een schadebedrag geclaimd wordt.

Hoe voorkomt u oplichting rond uw vakantie?

  • Controleer de URL van de website die u bezoekt goed. Is dit echt de oorspronkelijke website? Op deze pagina kunt u vinden waar u dan precies op moet letten. Kijk ook op fraudehelpdesk.nl/check voor meer informatie. Via whois.com kunt u vinden hoe lang de website al bestaat. Is dit nog maar heel kort, wees dan alert: oplichters maken vaak gebruik van tijdelijke websites.
  • Check of de reisorganisatie/het bemiddelingsbureau is aangesloten bij de ANVR, garantiefonds SGR of bijvoorbeeld de geschillencommissie Thuiswinkel. Niet door te vertrouwen op het logo op een website, maar controleer het echt op de website van het fonds zelf.
  • Check de reviews over de reisorganisatie of verhuurder. Doe dit niet op de website zelf (want deze reviews zijn vaak vervalst), maar voer de URL van de website bij Google in met het woord ‘review’ of ‘klacht’ erachter.
  • Check de algemene voorwaarden van de website. Zijn die er niet, boek dan niet bij deze aanbieder.
  • Controleer met behulp van Google Afbeeldingen of Yandex of de foto’s uit de aanbieding op meerdere websites worden gebruikt. Oplichters nemen vaak foto’s uit bestaande advertenties over. Weet u niet hoe u gebruik maakt van Google Afbeeldingen of Yandex, bekijk dan dit uitlegfilmpje over Google of bekijk dit uitlegfilmpje over Yandex.
  • Controleer het adres van de vakantiewoning via internet. Kijk bijvoorbeeld op Google Maps. Sleep het gele poppetje (rechtsonder in het scherm) naar het blauwe lijntje bij het opgegeven adres. Als je dat poppetje vervolgens loslaat kunt u bekijken hoe de situatie ter plekke eruitziet. Komt het beloofde overeen met wat u ziet?
  • Controleer altijd de gegevens van de verhuurder en van de woning: de naam, het adres, telefoonnummer en e-mailadres van de verhuurder moeten op de website staan, net als een btw-nummer of registratienummer. Staan die gegevens er niet? Niet boeken! Staan ze er wel? Neem dan altijd telefonisch contact op met de verhuurder. Iemand die niets te verbergen heeft, geeft informatie en staat u vriendelijk te woord.
  • Lijkt de prijs te mooi om waar te zijn? Dan is dit meestal ook zo! Wordt er een forse korting geboden als u snel betaalt, wees dan extra alert.
  • Stuur nooit een kopie van uw ID-bewijs op zonder een aantal kenmerken te blurren of toe te voegen:
  •  

    • Maak op de kopie uw BSN onleesbaar, ook in de cijferreeks onderaan.
    • Schrijf op de kopie dat het een kopie is.

     

  • Wees ook altijd extra alert bij (bevestigings-)e-mailtjes met een link of bijlage. Klik niet als het niet nodig is en controleer het afzendadres goed. Op deze pagina kunt u vinden waar u dan precies op moet letten. Of zoek contact met het bedrijf van wie de mail (zogenaamd) afkomstig is.
  • Wordt er om een borg of aanbetaling gevraagd, maak dan in elk geval geen geld over via een geldkantoor als Western Union of Moneygram.
  • Heeft u contact met iemand via een bekend, gerenommeerd platform? Communiceer en betaal dan uitsluitend via dit platform, zodat zij controle kunnen houden op wat er gebeurt. (Helaas blijkt dat niet voor alle boekingsplatforms een garantie.) Kan dit om wat voor reden dan ook niet? Neem dan contact op met de klantenservice van het platform.
  • Beveilig al uw onlineaccounts met 2FA. Dat is een dubbele check zoals ook bijvoorbeeld bij de bank gebeurt. U moet dan of via een app of via een sms-code je inlog bevestigen. Als u dat instelt, kan iemand anders nooit ongemerkt op uw account inloggen.
  • Huurt u een auto tijdens uw vakantie? Maak dan vooraf van alle kanten scherpe foto’s van de auto, waarop ook de verhuurder te zien is.

 

Heeft u het vermoeden dat u opgelicht bent? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk