Vanwege de huidige omstandigheden zijn wij tijdelijk beperkt telefonisch bereikbaar
Let op: SMS koeriersdienst is nep Sinds 16:31 25 nov 2020

Nepadvertenties: Geloof niet in sprookjes!

Social media bieden bijna onbegrensde mogelijkheden contact te onderhouden met anderen. Maar er zijn ook enkele risico’s verbonden aan al dat digitale berichtenverkeer. En net zoals in het echte verkeer, wordt de kans op ongelukken kleiner wanneer je je van die risico’s bewust bent.

Nepadvertenties: Geloof niet in sprookjes

Oplichters zijn ware meesters in het verleiden. Ze hebben geweldige argumenten om mensen te overtuigen op hun fantastische aanbiedingen in te gaan.

Zo worden in advertenties bekende Nederlanders opgevoerd die hun ervaringsverhalen over gouden beleggingen delen. Klik je op zo’n advertentie, dan kom je op bijzonder overtuigend nagemaakte webpagina’s met spectaculaire ‘berichten’.

Duizenden mensen hebben zich met dergelijke beleggingen ingelaten. In het vertrouwen dat de zogenaamde BN’er hen goed zou informeren, hebben zij soms grote sommen geld verloren.

Advies

Hebt u gereageerd op een advertentie over een beleggingsvoorstel, of hebt u op een andere manier contact met een partij die een beleggingsvoorstel doet? Laat u niet verrassen en herken de signalen van oplichting:

  • Worden er extreem hoge rendementen (opbrengsten) beloofd of lijkt het aanbod te mooi om waar te zijn? Dan kunt u ervan uitgaan dat het inderdaad niet waar is;
  • Vermijd beleggingen die u niet begrijpt. Ingewikkelde beleggingsconstructies met hoge rendementen en een laag risico beloven weinig goeds.
  • Informeer uzelf altijd uitgebreid voordat u op een investeringsvoorstel ingaat, bijvoorbeeld door de registers van de AFM te raadplegen;
  • Controleer via zoekmachines op internet of er iets bekend is over de aanbieder, de aanbieding of over de belegging;
  • Betaal geen ‘restriction fee’ of andere onduidelijke kosten aan onbekende ondernemingen;
  • Wees extra alert als bedrijven of personen vragen geld over te maken naar een buitenlandse bankrekening of via zogenaamde money transfer-kantoren.

Wat te doen als u gedupeerd bent

  • Stop direct met geld overmaken. Meer betalen maakt het probleem alleen maar groter, hoewel de aanbieder u anders zal willen doen geloven;
  • Neem contact op met de Fraudehelpdesk om de situatie te beoordelen en u te laten adviseren;
  • Maak melding bij uw bank;
  • Rapporteer de advertentie(s) aan het platform of de website, daar zijn vaak speciale buttons voor;
  • Doe aangifte bij de politie.

Meld deze fraude bij de Fraudehelpdesk

 

Over deze fraudevorm

Bekende Nederlanders vinden het vreselijk dat hun naam misbruikt wordt en zij verzetten zich hier fel tegen. Zonder al te veel succes helaas, want de advertenties blijven steeds opnieuw opduiken.

Internetplatforms stoppen veel energie in het weren van fake-advertenties. Facebook zeg hierover:

“Facebook wil dit soort advertenties niet op zijn platform en staat ze dan ook niet toe. Dit is een sectorbrede kwestie die we erg serieus nemen. We doen er daarom alles aan om te voorkomen dat deze nepadvertenties op ons platform verschijnen; zo gebruiken we de meest geavanceerde technologie en handmatige controles om deze oplichters tegen te houden.”

Desondanks zien fraudeurs met behulp van technische trucs toch kans hun advertenties online te krijgen. Een advertentie op een betrouwbare website is dus niet per definitie betrouwbaar!

Slimme truc

Fraudeurs weten dat aangeboden advertenties op dit soort platforms gecontroleerd worden voordat ze online gaan. Dat is een proces waarbij naast de inhoud bijvoorbeeld ook wordt gekeken naar de pagina waarnaar de advertentie verwijst.

Deze zogeheten landingspagina moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Doet zo’n landingspagina dat niet, dan wordt de advertentie niet getoond. In dit geval hebben de oplichters echter een slim mechanisme ingebouwd dat tijdens die controle een andere landingspagina toont als die u als gebruiker te zien krijgt.

 

De drie meest gemelde fraudevormen via social media in de eerste helft van 2020:

Deze pagina kwam tot stand in samenwerking met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en maakt deel uit van de campagne ‘Online fraude kent vele gezichten’, mede mogelijk gemaakt door Facebook.