088 - 7867372
Let op (1/5): Valse sms douanekosten Sinds 14:42 | 25 mrt 2024
Let op (4/5): Valse sms namens BUNQ Sinds 17:39 | 1 mrt 2024

Digitale oplichting kan een stevige impact hebben!

In de video en verhalen hieronder kunt u de verhalen van verschillende slachtoffers horen en lezen. Zij zijn digitaal opgelicht en geld kwijtgeraakt. Maar dat is niet het enige gevolg van digitaal slachtofferschap. Ook kan er psychologische schade optreden. Het vertrouwen in de medemens kan een deuk oplopen. U kunt onzeker worden. Ook kunt u boos en verdrietig zijn.

Juan vertelt

 

Hieronder leest u voorbeelden waarin slachtoffers terugkijken en een uitleg hebben gevonden waarom ze hebben gedaan waar criminelen het voorzetje voor hebben gegeven.

“Ik dacht echt dat het mijn dochter was, dus ik heb snel geld overgemaakt. Dat doen we wel vaker als het nodig is en dat was altijd fijn en snel.”

 

“Hij had veel moeite gedaan om mij te helpen met mijn computer, dus toen heb ik dat bedrag maar betaald.”

 

“Hij zei dat hij van de bank was en liet me ook een pasje zien, dus ik heb gewoon gedaan wat hij vroeg en heb hem mijn bankpas met pincode meegegeven.”

 

“Als ik niet snel zou reageren, zou mijn account geblokkeerd worden, dus toen heb ik maar snel gereageerd.”

 

“Eerst ging het alleen om informatie, maar later vroeg hij ook om geld. Omdat ik eerder ook deed wat hij vroeg, was ik denk ik automatisch geneigd dit ook te doen.”

 

“Er waren allemaal acties gaande bij die ramp waar al heel veel mensen op Facebook op reageerden en geld hebben gegeven, dus toen die mail binnenkwam heb ik ook geld gegeven.”

 

Liz vertelt

 

Cynthia vertelt

 

 

Vertraag

Criminelen willen dat u automatisch doet wat zij zeggen zonder dat u daar goed over nadenkt. Goed nadenken is wat u juist wèl moet doen om geen slachtoffer te worden. Reageer nooit automatisch op berichten en verzoeken. Vertraag en denk er eerst goed over na. Praat er met iemand over en zoek informatie op het internet.