Digitale oplichting is kinderspel

We zijn steeds meer en vaker online. We kopen online. We gebruiken apps. We zoeken online informatie op. We internetbankieren. Hierbij wordt vaak om persoonlijke gegevens gevraagd. Denk aan naam- en adresgegevens, e-mailadressen en telefoonnummers. Criminelen proberen deze gegevens in handen te krijgen en daar geld mee te verdienen. Maar hoe doen ze dat?

​Vaak misleiden criminelen hun slachtoffers. Zij doen zich dan voor als een bekende of als medewerker van uw bank of verzekering.

Helaas denken mensen vaak dat slachtofferschap van digitale oplichting henzelf niet zal gebeuren. Eigenlijk denkt iedereen dat andere mensen er eerder intrappen. Maar pas op, dit kan u wel degelijk overkomen! Mensen denken liever niet te veel na over de gevaren die we lopen. We zijn vaak namelijk al druk genoeg. Ook willen we liever niet denken aan wat er fout kan gaan. In het dagelijks leven, en ook online, handelen we vaak op de automatische piloot.

Door middel van fraude, misleiding en slimme trucs proberen internetcriminelen vertrouwelijke informatie te krijgen en u geld afhandig te maken.​

  1. Vriend-in-noodfraude of WhatsApp-fraude​​
    Internetcriminelen doen zich voor als uw familielid of vriend(in). Zij vragen u om geld over te maken. Vaak begint het met een berichtje dat uw bekende een nieuw telefoonnummer heeft. Snel daarna wordt u verteld dat hij/zij in de problemen zit of bijvoorbeeld snel een rekening of de huur moet betalen. U wordt dan gevraagd om te helpen door geld over te maken. Lees wat u kunt doen om dit te voorkomen (Advies) en de schade bij slachtofferschap te beperken (Schade internetoplichting beperken).
  2. Phishing
    Internetcriminelen doen zich voor als bijvoorbeeld uw bank. U ontvangt een bericht (bijvoorbeeld een sms of een e-mail). U wordt gevraagd om op een link te klikken of in te loggen. De link kan leiden naar een valse website die precies kan lijken op de website van uw bank. Hier wordt u gevraagd om uw gegevens in te vullen. Op deze manier krijgen criminelen toegang tot uw computer of uw persoonlijke gegevens. Lees wat u kunt doen om dit te voorkomen (Advies) en de schade bij slachtofferschap te beperken (Schade internetoplichting beperken).
  3. Helpdeskfraude
    U wordt gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van een helpdesk. Zij zeggen bijvoorbeeld dat ze werken voor Microsoft of Apple. De oplichter vertelt u dat er een probleem is met uw computer. Zij zeggen dat u snel iets moet doen om de problemen op te lossen. De oplichter zegt dat hij u kan helpen. Hiervoor moet u betalen. Of ze vragen u om een programma op uw computer te installeren, waarmee zij de controle over uw computer over kunnen nemen. Daarna stelen zij gegevens of halen zij geld van uw rekening af. Lees wat u kunt doen om dit te voorkomen (Advies) en de schade bij slachtofferschap te beperken (Schade internetoplichting beperken).
  4. De oplichter belt u op en zegt dat hij bij uw bank werkt. U ziet op uw scherm het telefoonnummer van uw bank.
    U wordt verteld dat er iets mis is met uw betaalrekening of bankaccount. U wordt gevraagd om direct geld over te maken naar een andere, zogenaamd ‘veilige rekening’. Als u dat doet, bent u uw geld kwijt. Soms vragen ze niet om geld over te maken, maar willen ze persoonlijke informatie of inloggegevens. Lees wat u kunt doen om dit te voorkomen (Advies) en de schade bij slachtofferschap te beperken (Schade internetoplichting beperken).