088 - 7867372

Ik heb gegevens ingevuld na klikken op een link

Oplichters sturen een bericht met link via e-mail, sms of WhatsApp, zogenaamd uit naam van uw bank, de Belastingdienst, Mijn Overheid of een ander bedrijf of organisatie. De inhoud van het bericht is b.v.:

  • U moet uw account ‘valideren’.
  • U moet uw gegevens controleren (en aanvullen).
  • U moet een formulier invullen om een boete of dagvaarding te voorkomen.
  • U heeft iets gewonnen en moet uw gegevens invullen om de prijs in ontvangst te kunnen nemen.

Afhankelijk van wat u moest invullen kunnen de oplichters:

  • Inloggen op uw bankrekening en zo geld overmaken naar hun eigen rekening.
  • Contact met u zoeken als zogenaamde medewerker van uw bank. Doordat ze uw gegevens hebben wekken ze uw vertrouwen en halen ze u over te doen wat zij voorstellen.
  • Zich voordoen als u (identiteitsfraude).

Advies

  • Heeft u de inloggegevens van uw bankrekening ingevuld? Neem dan direct contact op met uw bank voor advies. Doe dit ook als u iets betaald hebt na het invullen van uw gegevens.
  • Heeft u andere gegevens ingevuld? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk voor advies. Dit kan ook als u niets heeft ingevuld, maar toch ongerust bent.
  • Wees alert op een telefoontje van uw bank: krijgt u zo’n telefoontje nadat u gegevens heeft ingevuld, hang dan op en bel zelf uw bank om na te vragen of ze u gebeld hebben.