NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Bent u slachtoffer van fraude? Meld het bij de Fraudehelpdesk.
Wij zitten voor u klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in. Heeft u een valse e-mail
gekregen, dan kunt u deze doorsturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl.

De Fraudehelpdesk wenst u een fijne vakantie!

Oplichters weten jaarlijks de vakantie te verpesten van heel wat Nederlanders. Herken hun trucs en geniet van een zorgeloze zomer.

VAKANTIEFRAUDE – DE OMVANG IN CIJFERS 2016

 
 

Bijna
€ 85.000,-

is de schade door oplichting met vakantiewoningen die in 2016 is gemeld bij de Fraudehelpdesk. *
 

48

 

meldingen heeft de Fraudehelpdesk in 2016 ontvangen van dit soort fraudegevallen.
 

34

 

slachtoffers die daadwerkelijk geld verloren hebben zich vorig jaar gemeld.

*) De Fraudehelpdesk onderscheidt meldingen en slachtoffers. Meldingen zijn alle signalen over fraude die de Fraudehelpdesk ontvangt. Slachtoffers zijn ook daadwerkelijk geld kwijtgeraakt.

 

VAKANTIEFRAUDE – HOE GAAT DAT IN Z’N WERK?

 

VAKANTIEFRAUDE – DO’S & DON’TS

 
Door u aan de volgende adviezen te houden, kunt u de kans flink verkleinen dat oplichters er met uw geld vandoor gaan:
 
 

DO’S  DON’TS
   
• Ik ga naar een bekende website en bekijk daar welke veiligheidsmaatregelen de zijn getroffen.• Ik let alleen op de prijs. Boeken doe ik bij de eerste de beste.
• Verhuurders die wat te verbergen hebben geven weinig informatie over zichzelf. Ik ga dus niet in op een advertentie als de gegevens van de verhuurder erg sumier zijn vermeld. • Nogmaals: als het maar betaalbaar is. Ik let niet op contactgegevens van de verhuurder.
• Ik houd me altijd aan het advies dat een site mij geeft. Als er staat dat ik niet via e-mail moet communiceren met een verhuurder, dan doe ik dat ook niet. • Wat maakt het mij uit hoe ik communiceer met een verhuurder? Als die mij vragen stelt via e-mail, dan beantwoord ik die gewoon. Als die boeking maar doorgaat!
• Ik ben altijd terughoudend met (grote) aanbetalingen. Ik voldoe die ook alleen als de website of app als bemiddelaar fungeert.• Alles voor die boeking. Dus als de verhuurder een aanbetaling vraagt, dan maak ik het gevraagde bedrag gewoon over.

Boomerangkaart vakantiefraude