NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.

Vakantiefraude

Terug naar tips

De tijd dat vakanties alleen nog werden geboekt bij reisbureaus is voorbij. Online een vakantiehuis of een appartement huren is tegenwoordig een fluitje van een cent. Maar dat weten oplichters ook. Zij doen zich voor als gerenommeerde verhuurders, maar zijn uiteindelijk alleen op uw geld uit.

Zo verhuren zij huizen die bij aankomst niet bestaan, blijkt het appartement in werkelijkheid niet zo mooi als op de foto’s of blijft het na de eerste aanbetaling verdacht stil. De Fraudehelpdesk biedt tips zodat u geen slachtoffer wordt van vakantiefraude.

Reisorganisatie

Als u zeker wilt weten dat u geen zaken doet met een fraudeur, boek dan via een reisorganisatie in Nederland die is aangesloten bij brancheorganisatie ANVR, garantiefonds SGR of Thuiswinkel. Bij dit soort bedrijven kunt u bij problemen een beroep doen op de garantieregelingen.

Particuliere verhuur
Natuurlijk zijn er ook betrouwbare particulieren die vakantiehuizen of appartementen aanbieden. Als u zeker wilt weten dat u niet met een oplichter in zee gaat, let dan op de volgende zaken.

Algemeen
Wees op uw hoede als vakantiewoningen onder de gemiddelde huurprijs worden aangeboden. Lijkt de aanbieding te mooi om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Let ook op de correspondentie. De kans is groot dat het om oplichting gaat als de e-mail:
– Slecht is geschreven.
– Onpersoonlijk of juist overdreven beleefd is.
– Een dwingende toon heeft.
– Afkomstig is uit een ander land dan waar het vakantiehuis staat.
– Verwijst naar een ander persoon of toekomstige verhuizing van de aanbieder.

Controleer de gegevens
– Identificatie aanbieder: de naam, het adres, telefoonnummer en e-mailadres van de verhuurder moeten op de website staan, net als een btw-nummer of registratienummer. Als u twijfelt, neem telefonisch contact op. Iemand die niets te verbergen heeft, geeft informatie.
– Adres vakantiehuis: controleer het adres van de vakantiewoning. Kijk bijvoorbeeld op Google Maps.

Huurcontract
– Alle gegevens van de aangeboden dienst moeten in het huurcontract staan.
– De kosten moeten transparant en duidelijk zijn.
– Wordt er een forse aanbieding geboden als u snel betaalt, kijk het aanbod dan nog eens goed na.

Borgsom
Meestal betaalt u borg op het moment dat u de sleutel krijgt. Als er wordt gevraagd de borg van tevoren te betalen, dan:
– Is het veiliger om het geld over te maken naar een rekening.
– Controleert u of de bankrekening op naam staat van de verhuurder en deze afkomstig is uit hetzelfde land als waar het vakantiehuis staat.
– Maakt u geen geld over op een buitenlandse bankrekening of via money transfers van Western Union of MoneyGram.

Aangifte
Doe onmiddellijk aangifte bij de lokale politie en in uw woonplaats als de vakantiewoning niet blijkt te bestaan. Als u de vakantie heeft betaald via een automatische incasso, laat u het geld door uw bank terugstorten.

De Fraudehelpdesk besteedde eerder al aandacht aan dit onderwerp. Ook deed de stichting aangifte tegen een frauduleus reisbureau. Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op via 088-7867372 of het meldformulier.