NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.

Veelgestelde vragen

Is de Fraudehelpdesk onderdeel van de politie?

Nee, we werken wel samen met de politie en het Openbaar Ministerie. U kunt hier zien met wie wij allemaal samenwerken.

Kan de Fraudehelpdesk een oplichter oppakken?

Wij hebben geen opsporingsbevoegdheid. Dat betekent dat wij fraudeurs of acquisitiebureaus niet strafrechtelijk kunnen vervolgen. Wel duiken we in de werkwijze van de oplichters, zodat we een duidelijk beeld krijgen van de oplichtingspraktijken.

Is de Fraudehelpdesk een overheidsinstantie?

Nee, we zijn een private stichting maar we krijgen wel subsidie van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Wat gebeurt er met mijn melding?

Meldingen die bij ons binnenkomen (via de telefoon of het meldformulier) slaan wij op in onze database. De informatie gebruiken wij om de maatschappij te waarschuwen voor de laatste fenomenen. Ook kunnen wij door bundeling van meldingen gedupeerden beter van advies voorzien.

Kan ik anoniem een melding maken?

Nee, uw gegevens worden genoteerd. Die informatie is alleen voor intern gebruik. We behandelen de door u verstrekte informatie strikt vertrouwelijk volgens de regels in de privacywetgeving. Als gegevens naar buiten worden gebracht, vraagt de Fraudehelpdesk altijd toestemming aan de melders. Als u anoniem een melding wilt maken, kunt u terecht bij Meld Misdaad Anoniem.

Kan ik bij jullie juridische hulp krijgen?

Als ondernemer kunt u bij ons terecht met juridische vragen over acquisitiefraude en spooknota's. Kijk hier hoe dat in zijn werk gaat. Als particulier kunnen wij u alleen adviseren. De Fraudehelpdesk behandelt geen inhoudelijke zaken.

Staat uw vraag er niet bij? Laat het ons weten via het meldformulier.