NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op
woensdag vanaf 12.00 uur.

U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.

Over fraude

Wat is fraude nu precies? Volgens de Van Dale is fraude: bedrog, gepleegd door vervalsing van administratie. Er is dus sprake van fraude als door bedrog een oneerlijk, vaak financieel voordeel wordt behaald ten koste van een ander persoon of bedrijf.

Maar fraude is een breed begrip. De Fraudehelpdesk stelt dat alles wat met oplichting te maken heeft, fraude is. Vaak is het zo dat iemand geld probeert af te troggelen. Ook kan het zijn dat een fraudeur doelbewust op persoonlijke gegevens uit is om bijvoorbeeld identiteitsfraude te plegen.

Men spreekt ook van oplichting, bedrog, hoax, list, truc, scam, gesjoemel, en zwendel.

Hieronder vindt u handige informatie over het voorkomen van fraude:
AFM Financiƫle kennistest
FBI/internetfraude (Engelstalig)
Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC)
Pas op je pas
Tros Opgelicht?!
Veilig internetten
Zeker met je creditcard
Anti-Fraud Centre (Canada, Phonebusters) (Engelstalig)
Financiƫle klanteninstituut (Kifid)
Nederlands Instituut van Register Experts (NIVRE)
PIN (veiligheid)
Veilig bankieren
Veilig handelen op Marktplaats
Verzekeraars.nl