NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
20 okt 2017

Zo smeren oplichters telefoonabonnementen aan

€ 750,- verdienen met slechts een paar uur werk, wie wil dat niet? Met name jongeren zijn hierdoor kwetsbaar voor zogeheten gsm-afpersers.

Deze vorm van oplichting gaat als volgt: het slachtoffer wordt gelokt met de belofte even snel en eenvoudig geld te kunnen verdienen. Het enige dat hij of zij moet doen is langs een aantal telecomwinkels om een paar gsm-abonnementen af te sluiten. Volgens de smoes van de daders worden deze abonnementen op het hoofdkantoor van de telecomaanbieder uit het systeem gewist. De telefoons moeten worden ingeleverd en het slachtoffer krijgt zogenaamd een bedrag van (in de meeste gevallen) zo’n € 750,-. Geld dat de jongere uiteindelijk niet zal ontvangen.

Helaas blijkt dat de abonnementen helemaal niet uit het systeem worden gewist. De gedupeerden zitten daardoor met kosten die kunnen oplopen tot vele duizenden euro’s. De afpersers kiezen natuurlijk voor dure abonnementen en kostbare telefoontoestellen. Jongeren (soms met een beperking) zijn een makkelijk doelwit voor dit soort lieden.

Recent ontving de Fraudehelpdesk weer een melding van dit type oplichting. Het chatgesprek dat het slachtoffer met de ronselaar voerde ontvingen we ook. De gedupeerde was door de oplichter aangesproken op een busstation. Er ontstond een vriendelijk gesprek over het ‘bijbaantje’ en telefoonnummers werden uitgewisseld. Zogenaamd zou de gedupeerde deelnemen aan een project met de naam KPN Veilig. Uiteindelijk spraken ze af in een binnenstad en sloten de abonnementen af. Het slachtoffer bleef achter met een schade die kan oplopen tot enkele duizenden euro’s. Lees onderaan dit bericht hoe de chat precies verliep.

Advies
Als iemand beweert dat in drie uur tijd een bedrag van € 750,- kan worden verdiend, dan moeten wat alarmbellen gaan rinkelen. Als u of uw kind de verleiding niet heeft kunnen weerstaan, neem dan zo snel mogelijk contact op met de telecomprovider. Die kan een abonnement beëindigen, waardoor bel- of streamingkosten niet verder zullen oplopen. Sommige telecomaanbieders gaan coulant om met dit soort zaken en schelden de kosten voor het abonnement vrij. Anderen verwachten toch dat het slachtoffer de kosten voor de telefoon vergoedt.

Bekijk de chat die het slachtoffer met de oplichter had:

Bron omslagfoto: Herman Layos/Flickr.com, CC BY-NC-SA 2.0.