NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
12 jul 2016

Zo beduvelen Microsoftbellers onwetende computergebruikers

Al enige jaren zorgen zogeheten Microsoftbellers voor overlast. De methodes van deze nepmedewerkers van Microsoft zijn inmiddels behoorlijk fijngeslepen.

Bij de meeste pogingen van Microsoftbellers om mensen geld afhandig te maken worden de volgende stappen doorlopen:

Een persoon, die vaak met een sterk Indiaas accent spreekt, zegt u op te bellen namens Microsoft. Uw pc is niet in orde, luidt de boodschap. Gelukkig kunnen de problemen verholpen worden.
  
De beller zorgt voor ‘bewijs’ dat uw pc problemen heeft. Ze vragen u een aantal opdrachten uit te voeren die foutmeldingen veroorzaken.
  
Ze gaan de problemen verhelpen, zeggen ze. U moet daarvoor naar een website waarmee ze uw computer op afstand kunnen besturen. Supremocontrol.com is daar een voorbeeld van. De beller geeft inloggegevens door. Hiermee geeft u de controle over uw computer uit handen. Op afstand kunnen ze nu vrijwel alles met uw pc uithalen, maar dat zeggen ze er natuurlijk niet bij. Alles doen ze zogenaamd om u te helpen.
  
Zonder dat u iets doet ziet u de muis over uw scherm gaan. Zogenaamd is de Microsoftbeller uw pc aan het opschonen.
  
Om vervolgens te checken of de computer vrij is van kwaadaardige software dient u in te loggen bij internetbankieren. Hier zit hem de truc, want de beller krijgt dus ook toegang tot uw bankrekening. Zonder dat u het doorheeft boeken ze geld over van uw spaarrekening naar uw betaalrekening. Wat ze echter beweren is dat u geld van Microsoft heeft gekregen dat u vervolgens moet overmaken naar een bepaalde rekening. Ook zijn verhalen bekend waarbij ze vragen het geld via een geldtransferkantoor als Western Union of MoneyGram over te schrijven naar het buitenland. In weer een andere variant vragen ze u te betalen voor een abonnement om gedurende een aantal jaren beschermd te zijn tegen kwaadaardige software. Op het moment dat u denkt bijvoorbeeld € 80,- te betalen blijkt later dat er een bedrag van € 800,- is afgeschreven.

Doordat alles zo snel gaat en de Microsoftbeller zeer vasthoudend kan zijn, krijgt iemand die gebeld wordt nauwelijks tijd om even goed na te denken. Vaak beseffen gedupeerden pas wat er gebeurd is als de verbinding is verbroken en het geld is verdwenen.

In de eerste zes maanden van dit jaar heeft de Fraudehelpdesk al bijna 900 meldingen over Microsoftbellers gekregen. Gelukkig had het merendeel van deze melders door dat het om oplichting ging. Zeventig mensen werden wel financieel gedupeerd. De totale schade die gemeld is bedraagt € 61.000,-.

Zie ook: Wat te doen bij vreemde (buitenlandse) telefoontjes?


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logoTwitter,  facebookFacebook en  instagram-icon-vector-logoInstagram •