NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
06 dec 2017

Western Union compenseert (deel) schade oplichting

Slachtoffers van fraude waarbij geldtransferbedrijf Western Union een rol heeft gespeeld, kunnen (onder voorwaarden) een aanvraag doen voor compensatie van de schade.

Oplichters gebruiken diensten als Western Union graag om anoniem geld te kunnen innen. Bij concurrent MoneyGram gebeurt dit ook. In verschillende oplichtingsvarianten duikt Western Union dan ook op. Bijvoorbeeld bij Microsoftbellers en datingfraude.

Begin dit jaar werd bekend dat de Amerikaanse justitie oordeelde dat Western Union te weinig heeft gedaan om oplichters dwars te zitten. Daarop is bepaald dat het bedrijf een bedrag van $ 586 miljoen dollar moet vrijmaken om slachtoffers te compenseren. Gedupeerden kunnen nu een aanvraag indienen, ook Nederlanders.

Strikte voorwaarden
Lang niet alle slachtoffers van fraude kunnen een aanvraag indienen voor compensatie. Het slachtoffer moet via Western Union geld hebben overgemaakt aan de oplichters. Ook moet de oplichting tussen 1 januari 2004 en 19 januari 2017 hebben plaatsgevonden. Aanvragen moeten uiterlijk 12 februari 2018 bij de instantie binnen zijn die de compensatie regelt.

Onduidelijk is welk percentage van de schade Western Union precies zal vergoeden. Nederlanders die Western Union hebben gemeld dat ze waren opgelicht kunnen automatisch een aanvraagformulier thuisgestuurd krijgen.

Een aanvraag kan ook via deze website worden ingediend.

Bron foto: Tom Magliery/Flickr.com, CC BY-NC-SA 2.0.