NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
09 nov 2017

Valse helpdesks Gmail en Hotmail

Gebruikers van bijvoorbeeld Hotmail of Gmail die een probleem hebben met hun e-mailprogramma, moeten uitkijken met welke helpdesk ze contact opnemen. Oplichters loeren op een kans.

Wie een probleem heeft met zijn e-mailprogramma heeft een aantal opties. Een daarvan is de naam van het programma waarbij het probleem zich voordoet in te tikken in Google, in combinatie met het woord helpdesk. Maar het blijkt dat niet alle resultaten die dan verschijnen betrouwbaar zijn. Achter ten minste een van de hoogste zoekresultaten gaat namelijk een valse helpdesk schuil. Doel van deze helpdesk is om toegang tot uw computer te krijgen en dan geld weg te sluizen. Die werkwijze lijkt sterk op die van de valse Microsoft-helpdeskmedewerker (Microsoftbeller).

Geld wegsluizen
De helpdesk, die steeds zijn naam aanpast aan de gebruikte zoekterm, lijkt Nederlands. Maar wie het nummer belt krijgt na een poosje een Engelssprekende persoon aan de lijn. Die stelt dat hij uw problemen kan oplossen. U dient daarvoor een programma te installeren waarmee hij op afstand toegang tot uw pc krijgt. Vaak gaat het om TeamViewer. Nadat uw problemen zogenaamd verholpen zijn, vraagt hij u in te loggen bij uw internetbankieren. Dit is om de kosten voor de hulp te betalen. Vaak gaat het om maximaal enkele tientjes. Wat slachtoffers vaak niet doorhebben is dat de ‘helpdeskmedewerker’ vervolgens in staat is grote sommen geld van uw rekening weg te sluizen.

Advies
Wees u ervan bewust dat niet alle zoekresultaten in Google naar een betrouwbare partij leiden. In de volgende gevallen moeten alarmbellen gaan rinkelen:

  • Spreekt een helpdeskmedewerker Engels terwijl u een Nederlandse helpdesk wilt bellen? Kies dan voor een andere.
  • Log niet in op internetbankieren op het moment dat iemand van buitenaf controle heeft over uw computer (bijvoorbeeld met TeamViewer).
  • Vraagt de ‘helpdeskmedewerker’ u om te betalen via een geldtransferkantoor als Western Union? Of krijgt u het verzoek geld te betalen in de vorm van cadeaukaarten? Dan is het foute boel. Verbreek de verbinding, haal uw computer offline en bel uw bank.
  •  

    Bron foto: Richard.Asia/Flickr.com, CC BY-NC-SA 2.0.