NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
15 aug 2018

Telefoonrekening van € 450.000

Een bedrijf in Noord-Holland ontving van zijn buitenlandse telecomprovider een factuur van 450.000 euro, nadat vanuit de telefooncentrale in 48 uur bijna vijfhonderd belletjes waren gepleegd met dure nummers in India en andere landen in Azië.

Fraudeurs hebben waarschijnlijk met behulp van zogeheten botnets het computersysteem en de daaraan gekoppelde telefooncentrale van het bedrijf geïnfecteerd. Die ging automatisch in het weekend betaalnummers bellen. Botnets zijn softwarerobots die zich nestelen in computersystemen die op Windows draaien.

Het is onduidelijk of het bedrijf de hoge rekening moet betalen. De telecomprovider moet op zijn beurt omzet afdragen aan de opdrachtgever die de dure betaalnummers exploiteert. Het getroffen bedrijf is in juridische zin wel aansprakelijk, omdat het onvoldoende was beveiligd tegen de botnets.

De Fraudehelpdesk heeft nog geen andere soortgelijke meldingen binnen. Het is echter niet uit te sluiten dat meer bedrijven slachtoffer worden van deze praktijken.