NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
04 Jan 2017

Senioren als doelwit van oplichters

Senioren blijken met regelmaat een aantrekkelijk doelwit voor oplichters. Door goed op de hoogte te zijn van wat u kan overkomen, neemt de kans flink af dat u gedupeerd wordt. Op deze pagina vindt u de meestvoorkomende trucs. Ook vindt u er tips om uzelf weerbaarder te maken tegen oplichterij.

Op deze pagina vindt u informatie over:

 
Klik op een onderwerp om er meer over te lezen of rol met uw muis naar beneden.
 


Contact met de Fraudehelpdesk

Voor al uw vragen over oplichting kunt u telefonisch contact opnemen met de Fraudehelpdesk. Op werkdagen zitten onze medewerkers voor u klaar van 9:00 tot 17:00 uur (op woensdag vanaf 12 uur). We zijn te bereiken via het nummer: 088 786 73 72.

Dit nummer kunt u ook bellen als u een melding wil maken over oplichting. Stuurt u liever een melding digitaal door? Gebruik dan onderstaande knop om naar ons meldformulier te gaan.


OPLICHTING BIJ ONLINE WINKELEN

Met de komst van internet zijn ook ontelbaar veel webshops opgericht. Dat biedt de consument ongekend veel mogelijkheden. Helaas is het niet altijd veilig online aankopen te doen. Oplichters loeren op een kans. U koopt bijvoorbeeld iets, maar ontvangt het artikel nooit.

Bekijk het onderstaande filmpje en kom meer te weten over deze vorm van oplichting:

Wat kunt u doen tegen oplichting bij online winkelen?

• Laat u geen haast aanpraten. Denk rustig na over een aankoop. Gaat het om een weekendknaller? Let op dat oplichters altijd willen dat u overhaast een beslissing neemt.

• Bekijk de contactmogelijkheden. Kunt u alleen met een chat of via e-mail met de webshop communiceren en is er geen telefoonnummer of adres zichtbaar? Wees dan voorzichtig.

• Is de prijs te mooi om waar te zijn? Wees dan extra kritisch. Geloof niet in té mooie verhalen.

• Check de verkoper of website op Politie.nl en bekijk of er klachten over de verkoper bekend zijn.

• Type de naam van de webshop in op Google en zie wat de ervaringen van anderen met de webwinkel zijn.

• Bekijk of de webshop lid is van een keurmerk. Controleer vervolgens op de website van het keurmerk of de webwinkel inderdaad lid is. Oplichters maken namelijk de logo’s van keurmerken na en plaatsen deze, zonder toestemming, op hun valse websites.

• Is er alleen de mogelijkheid om vooraf te betalen? Webshops moeten volgens de wet ook de mogelijkheid bieden achteraf te betalen. Kan dit niet? Wees dan extra voorzichtig.

 
Bent u slachtoffer van oplichting door een webshop?
Doe dan altijd aangifte bij de politie via Politie.nl. Ook kunt u een melding doen bij de Fraudehelpdesk.

Heeft u een vraag aan de politie over internetoplichting? s?
Op 11 januari, tussen 19.00 en 21:00 uur, zitten medewerkers van het landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie klaar voor een chatsessie. Via deze link kunt u ze dan uw vraag stellen.
 

 

 

OPLICHTING AAN DE DEUR

Soms komen oplichters direct bij u aan de deur. Ze proberen uiteindelijk een greep in uw portemonnee te doen. Dat heet ook wel een babbeltruc.

Er is sprake van een babbeltruc als een onbekende, eventueel in gezelschap van anderen, aanbelt en na een praatje bij u binnen weet te komen. Soms glipt ook een handlanger ongemerkt naar binnen en steelt geld, pinpasjes en andere waardevolle bezittingen. Soms doet een oplichter zich voor als een medewerker van een bedrijf, zoals een energieleverancier of onderhoudsbedrijf.

Ook bij pinautomaten proberen oplichters soms een babbeltruc. Ze kijken eerst stiekem over uw schouder mee en achterhalen zo uw pincode. Vervolgens proberen ze met een smoes uw bankpas in handen te krijgen.

Wat kunt u doen tegen babbeltrucs?

• Berg uw waardepapieren en sieraden op in een verankerd kluisje.

• Gebruik deurspion, kierstandhouder en/of intercom.

• Ga niet in op ‘zielige’ verhalen en laat geen vreemden binnen.

• Laat niemand meekijken als u uw pincode ergens intypt.

Meer weten? Klik dan hier om verder te lezen.

 

 

OPLICHTING MET NEPPRIJZEN EN VALSE CADEAUBONNEN

Oplichters proberen mensen in de val te lokken door ze een mooie prijs voor te houden. U krijgt bijvoorbeeld een e-mail waarin staat dat u een hoofdprijs in een loterij heeft gewonnen. Of het lijkt alsof u een waardebon van een bekende winkel heeft gekregen. Soms krijgt u zelfs een brief thuisgestuurd met een uitnodiging voor een heus koffiefeest. Helaas is de bedoeling van de afzenders niet om u iets te schenken, maar juist om geld aan u te verdienen.

Hoe herkent u dit soort oplichting?

Het is onmogelijk iets te winnen in een loterij of prijsvraag waaraan u niet heeft deelgenomen. Als iemand dat tóch beweert, doet u er goed aan erg argwanend te zijn. Laat u niets wijsmaken.

Wat kunt u het beste doen?

De oplichters die dit soort trucs uithalen hopen dat u zó blij bent met de prijs dat u iets onverstandigs doet. Ze willen het liefst dat u uw persoonlijke gegevens prijsgeeft. Of dat u eerst zelf gaat betalen om de prijs in ontvangst te kunnen nemen. Doe dat vooral niet. De Fraudehelpdesk adviseert het volgende:

• Spreek met anderen over wat u overkomen is. Deel uw verhaal met kennissen of uw (klein)kinderen.

• Geef nooit zomaar uw gegevens prijs. Als u deelneemt aan een loterij en u heeft gewonnen, dan hebben ze uw gegevens al. Het is dus onlogisch dat u deze opnieuw moet verstrekken.

Meer weten? Klik dan hier om meer te lezen.

 

 

COMPUTEROPLICHTING

Met de komst van internet hebben veel oplichters hun werkterrein verplaatst naar de computer. Op tal van verschillende manieren proberen ze mensen te benadelen. We gaan hier in op drie veel voorkomende soorten.

Phishing
Phishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of berichten op social media, zoals Facebook. Daarin wordt u gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur. De oplichter probeert vervolgens met die gegevens uw bankrekening te plunderen. Klik hier voor meer informatie.

Kwaadaardige software
Criminelen zetten vaak kwaadaardige software in om hun slachtoffers te duperen. Met deze kleine programmaatjes kijken ze bijvoorbeeld mee als u gaat internetbankieren. Ook kunnen ze ervoor zorgen dat u foto’s en andere documenten op uw computer niet meer kunt openen. Deze worden ‘gegijzeld’. Pas als u losgeld betaalt kunt u weer over deze bestanden beschikken. Klik hier voor meer informatie

Valse rekeningen
Met het versturen van valse rekeningen proberen oplichters op een heel directe manier geld uit uw zakken te kloppen. Ze wekken bijvoorbeeld de indruk dat u de rekening voor uw telefoonabonnement nog moet betalen. Vaak sturen ze deze rekening via e-mail. Ze dreigen met vervelende gevolgen als u niet snel betaalt. Onthoud één ding: laat u nooit onder druk zetten. Neem altijd eerst even de tijd om met een ander naar de rekening te kijken. Klik hier om een aantal voorbeelden van dit soort valse rekeningen te zien.

 

 

DATINGFRAUDE

Datingfraudeurs benaderen mensen die openstaan voor een relatie. Ze zijn op zoek naar een nieuwe liefde via een datingsite, maar vrijgezellen worden ook benaderd via social media als Facebook. De fraudeur doet vaak alsof hij een Britse of Amerikaanse zakenman of militair is. Voor zijn werk zit hij bijvoorbeeld in West-Afrika of Afghanistan. De oplichter plukt foto’s die hij gebruikt voor zijn ‘eigen identiteit’ van internet.

Na het eerste contact wordt geraffineerd ingespeeld op de gevoelens van zijn ‘prooi’. Het slachtoffer krijgt al snel de vraag via een ander kanaal contact te onderhouden, bijvoorbeeld via Skype of e-mail. De fraudeur wil zo zijn slachtoffer weghalen van de datingsite. De beheerders van die sites voeren immers ook controles uit.

Op het moment dat er sprake is van een relatie, vraagt de datingfraudeur al snel om geld. Hij heeft geld nodig omdat hij zijn nieuwe liefde wil bezoeken, maar ook kan er sprake zijn van een noodgeval. Hij is plotseling ziek en moet naar het ziekenhuis of hij heeft een ongeluk gehad. Het zijn allemaal smoezen om geld los te peuteren bij zijn ‘geliefde’.

Bekijk onderstaande film Misdaad zonder bloed en kom meer te weten over deze vorm van oplichting:

Wat kunt u het beste doen als u iets niet vertrouwt?

• Ga niet op een voorstel in om de datingsite te verlaten om op een andere manier met elkaar te communiceren.

• Wees wantrouwend tegenover datingpartners die zich niet in Nederland bevinden.

• Maak nooit geld over naar iemand die u niet in het echt heeft ontmoet.

Meer weten? Klik hier om verder te lezen

Bron omslagfoto: Dboybaker/Flickr.com, CC BY-NC-SA 2.0.