NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
25 jul 2017

Psychologie achter pop-ups ransomware

De inhoud van de pop-ups die verschijnen wanneer een computer is versleuteld, is niet willekeurig gekozen. Het doel is met de toon, het woordgebruik en andere tactieken de slachtoffers tot betalen te dwingen.

Dat blijkt uit Brits onderzoek, schrijft Security.nl. Voor dit onderzoek werden 76 ‘ransomware-schermen’ geanalyseerd op taalgebruik en informatie over het betaalproces, maar ook op het gebruik van afbeeldingen en de vormgeving.

Met verschillende tactieken wordt geprobeerd de slachtoffers tot betalen te dwingen, zo bleek. Daarbij wordt ingespeeld op bepaalde emoties en gevoelens zoals angst, ontzag voor autoriteiten en de urgentie te betalen, bijvoorbeeld door het afbeelden van een klok die aftelt.

Dergelijk onderzoek kan meer inzicht geven in de succesfactoren van ransomware, en daarmee ook in de verdediging tegen deze vorm van cybercriminaliteit. Maar er is nog veel meer onderzoek nodig, stelt de onderzoeker.

Bron foto: Pierre Lecourt/Flickr.com, CC BY-NC-SA 2.0.


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logo Twitter, facebook Facebook en instagram-icon-vector-logo Instagram