NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
23 nov 2017

‘Pas op bij impulsaankopen via social media’

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten niet zomaar iets te kopen via social media. De autoriteit start daarom de campagne ‘Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit.’

Volgens de ACM worden jongeren steeds vaker benaderd via social media door commerciële partijen. Gebleken is dat jonge consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen. Daarom roept de autoriteit jongeren op eerst meer informatie over de verkoper te zoeken voordat ze iets kopen.

Het aanbod kan er in de advertentie aantrekkelijk uitzien. Maar om problemen achteraf te voorkomen is het belangrijk om te checken wie de verkoper is en of die echt bereikbaar is vóórdat je iets koopt, stelt de ACM.

Kopen via social media

Nederlanders kopen steeds meer via social media, met name op Facebook en Instagram. Veel aanbiedingen op social media worden in gerichte advertenties aangeboden. Je kunt het product in een paar klikken kopen, zonder tussenkomst van een webwinkel. Dat kan handig zijn. Maar het kan ook voor problemen zorgen. De advertenties zijn later namelijk moeilijk terug te vinden. De verkoper kan daardoor relatief eenvoudig anoniem blijven.

Risico’s op een rij

De ACM somt een aantal risico’s op van dergelijke aankopen: Wat doe je als er een ander product op de mat valt dan je had verwacht en je het bedrijf niet kunt bereiken? Of als er niet of te laat wordt geleverd? Of je dacht een gratis product te bestellen en ze sturen achteraf alsnog een rekening? Of je krijgt je geld niet terug ook al heb je je aankoop binnen de bedenktijd teruggestuurd?

Wat kun je als consument doen?

Heeft u al betaald of uw gegevens verstuurd via een bestelformulier, dan kunt u dat vaak niet of moeilijk terugdraaien. Daarom:

1. Check eerst wie de aanbieder is, en of die betrouwbaar is.
2. Check de contactgegevens en bewaar die.
3. Check de bereikbaarheid per telefoon en email.
4. Betaal achteraf, of betaal verzekerd.

Via haar consumentenloket ConsuWijzer biedt de ACM een checklist met tips om te controleren of een bedrijf betrouwbaar is.

Bron afbeelding: Consuwijzer.nl/shopcheck