NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
16 jun 2014

Oplichting via internet gestegen

Vorig jaar zijn bijna 450.000 Nederlanders opgelicht bij het kopen of verkopen via internet. Het gaat daarbij vooral om koopfraude: bestelde en betaalde spullen die niet geleverd zijn. Dat meldt het CBS.

Geen levering
Van de Nederlanders van 15 jaar of ouder gaf 3,3 procent aan dat ze wel eens opgelicht zijn bij het kopen of verkopen op het web. Een jaar eerder was dat 2,9 procent. De meeste slachtoffers deden een aankoop op internet, maar de betaalde en bestelde goederen werden nooit geleverd. Het aandeel mensen dat daarmee te maken had, nam toe van 2,7 procent in 2012 naar 3,1 procent in 2013. Mogelijk hangt de stijging samen met de toename van webwinkelen. Verkoopfraude, waarbij geleverde goederen of diensten niet betaald wordem, komt veel minder voor.

Minder skimmingslachtoffers
Het aantal mensen dat slachtoffer werd van skimming daalde van 1,1 procent in 2012 naar 0,8 procent in 2013. Dat heeft mogelijk te maken met nieuwe maatregelen van banken, zoals het vervangen van de magneetstrip op een betaalpas door een chip en het standaard uitschakelen van betaalpassen buiten Europa. Het aantal phishingslachtoffers bleef zo goed als gelijk op 0,4 procent.

Aangifte
Van de gedupeerden van koop-of verkoopfraude via internet deed 1 op de 5 aangifte. Bij identiteitsfraude was dat aandeel met 13 procent nog lager. Van identiteitsfraude wordt wel vrijwel altijd melding gedaan bij de bank. Er wordt in mindere mate aangeklopt bij de politie.