NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
01 jun 2017

Oplichters sturen nepmails namens lokaal bankkantoor

Een e-mail ontvangen van een lokaal Rabobankfiliaal? Pas op, want die kan wel eens nep zijn.

Oplichters zijn erin geslaagd phishingmails te sturen die op twee manieren gepersonaliseerd zijn. Daardoor lijken ze in eerste instantie misschien echt, maar dat zijn ze niet.

Ten eerste wordt een lokaal filiaal van Rabobank onderaan het bericht genoemd als afzender. Iemand die in Groningen woont kan dus een e-mail krijgen die afkomstig lijkt van Rabobank Groningen.

Dat ziet er zo uit:

In zijn geheel ziet de phishingmail er zo uit (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Aanhef
Ook staat in de aanhef boven het e-mailtje de voor- en achternaam van de ontvanger. Wie de mail krijgt zal dus zien dat hij persoonlijk wordt aangesproken.

Hoe de afzenders precies aan deze informatie komen, is niet bekend. In veel gevallen is die combinatie van voor- en achternaam niet simpelweg te herleiden uit het e-mailadres. Iemand die bijvoorbeeld kaatje23452@gmail.com als e-mailadres heeft, wordt toch aangesproken met ‘Geachte Katinka Drosten’.

Het is overigens niet voor het eerst dat oplichters op deze manier mensen verleiden te reageren op een valse e-mail. In februari 2016 deden oplichters iets vergelijkbaars.

Tot slot is opvallend dat de afzenders de mail verstuurd hebben met verschillende onderwerpen. Sommigen zullen het bericht dus aantreffen in hun inbox met het onderwerp ‘Voorkom frauduleuze praktijken met uw rekening’. Weer anderen kunnen de nepmail herkennen aan ‘Verificatie moet nu gedaan worden anders zullen wij uw rekening afsluiten’ in het onderwerp.

Advies
Let op dat ook e-mails die persoonlijk aan u gericht zijn vals kunnen zijn. Oplichters proberen op allerlei manieren de kans te vergroten dat mensen in hun nepmails trappen. Onthoud dat een bank nooit via een e-mail (of via een telefoontje) naar uw persoonlijke gegevens zal vragen.


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logo Twitter, facebook Facebook en instagram-icon-vector-logo Instagram