NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
12 jul 2016

Oplichters spelen kopers en verkopers tegen elkaar uit

Waar twee vechten om een been, gaat de oplichter er mee heen. Dat is zo ongeveer wat er gebeurt als je slachtoffer wordt van ‘driehoeksoplichting’ op Marktplaats. Een onbekend aantal mensen is hierdoor al geld en spullen kwijtgeraakt.

Een persoon die zich bij de Fraudehelpdesk heeft gemeld, is als verkoper van een fotocamera ongewild bij een geval van driehoeksoplichting betrokken geraakt. Hij had pas door wat er aan de hand was toen er geld op zijn rekening was bijgeschreven met de omschrijving dat het bestemd was ‘voor de Playstation’.

Hoe werkt het?
Driehoeksoplichting gaat als volgt:

– Een oplichter sluit in korte tijd twee deals: een met een verkopende partij en een met iemand die reageert op een valse advertentie van de oplichter.

– De oplichter laat vervolgens geld overmaken door de persoon die reageert op zijn advertentie naar de persoon die de fotocamera te koop aanbiedt.

– De verkoper van de fotocamera ziet geld op zijn rekening binnenkomen en stuurt vervolgens de camera naar de oplichter op, of laat het apparaat afhalen.

– De persoon die betaald heeft ontvangt zijn aankoop niet. Helaas kan hij slechts verhaal halen bij de persoon die de camera heeft opgestuurd. Maar die weet natuurlijk ook van niks.

Het lijkt misschien de ideale oplichtingstruc voor kwaadwillenden, maar dat is gelukkig niet zo. Onlangs werd bijvoorbeeld nog een 25-jarige Hagenaar opgepakt die zich met deze vorm van oplichting bezighield.

Extra brutaal
In het geval van de persoon die zich bij de Fraudehelpdesk heeft gemeld bleek de oplichter extra brutaal. De persoon die dacht een Playstation te kopen had namelijk € 250,- betaald, terwijl de camera voor € 220,- te koop stond. De oplichter wist dit en vroeg de verkoper het verschil van € 30,- contant terug te geven op het moment dat hij de camera kwam halen. Hij reageerde geïrriteerd toen bleek dat de verkoper het geld dat teveel was betaald netjes had teruggestort.

Hoe te voorkomen?
Als u iets koopt op internet bestaat er altijd de kans dat u te maken heeft met een oplichter. U kunt de kans wel verkleinen dat u de dupe wordt:

Betaal bij voorkeur niet vooraf, maar doe dit contact op het moment dat u het goed komt ophalen

Spullen ophalen verdient de voorkeur boven aankopen per post te versturen

Als een verkoper zich bemoeit met de omschrijving die u bij een betaling zet, wees dan alert. Mogelijk probeert hij u tegen een ander persoon uit te spelen.

Stuur geen kopietjes van ID-bewijzen toe, want ook dan ligt misbruikt op de loer.

Bron foto: Fetching Photos/Flickr.com, CC BY-NC 2.0.


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logoTwitter,  facebookFacebook en  instagram-icon-vector-logoInstagram •