NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
20 sep 2018

Oplichter gebruikt nep bank-app in winkel

Een opmerkelijke melding over oplichting met een nep-bank-app: een bedrieger ‘betaalde’ er onlangs zijn aankopen mee.

Het was erg druk in de winkel, en tot overmaat van ramp lukt het een van de klanten maar niet om te pinnen. Elke keer kreeg hij een foutmelding. Uiteindelijk pakte hij zijn telefoon en liet een bank-app aan de kassière zien. Het bedrag dat hij moest afrekenen, zou hij wel via de app overschrijven. Zijn toon werd daarbij nogal dwingend.

Omdat de rij achter de man zo lang was geworden en enkele klanten ongeduldig werden, ging de kassière akkoord. Ze zag dat inderdaad het juiste bedrag zou zijn overgeboekt. De aankopen gingen mee, maar het geld werd nooit op de rekening van de winkel bijgeschreven.

Advies
Als iemand iets van u koopt, reken dan contant af. Of zorg dat u zeker weet dat het bedrag op uw rekening staat voordat u goederen meegeeft. Kijk daarbij op uw eigen telefoon of computer en niet op die van degene die moet betalen. U kunt bij sommige banken ook zelf een betaalverzoek sturen. U ziet dan direct of het bedrag is bijgeschreven.