NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
01 nov 2018

Nieuw uiterlijk Hotmail zorgt voor verwarring

De web-omgeving van provider Hotmail heeft een nieuw uiterlijk. Verschillende gebruikers die inlogden, dachten daarom dat er iets mis was. Zij zochten via internet op de woorden ‘klantenservice Hotmail’ en kwamen vervolgens uit bij een nep-klantenservice.

Wie telefonisch contact opneemt met het Nederlandse telefoonnummer van deze ‘klantenservice’ wordt doorgeschakeld naar een buitenlands callcenter. Het ‘probleem’ kan zogenaamd worden opgelost door de nep-klantenservice toegang te geven tot de computer. De werkwijze van de oplichters is verder identiek aan die van de zogenaamde Microsoftbellers.

Nepmedewerkers van Microsoft maken nietsvermoedende computergebruikers wijs dat er iets aan hun pc mankeert. Ze beloven deze problemen op afstand op te kunnen lossen. Daarvoor moet het slachtoffer een speciaal programmaatje downloaden. Vaak gaat het om Teamviewer of een vergelijkbaar programma. Daarmee kan iemand op afstand de controle over een computer overnemen.

Eenmaal ‘in’ de computer, verschaffen zij zichzelf toegang tot uw bankrekening. Of zij laten u een kleine overboeking doen. Op de achtergrond zetten de oplichters snel een paar nullen achter het bedrag dat u aan hen wilt overmaken voor de ‘service’. Zo betaalt u bijvoorbeeld geen 20 euro, maar 2.000 euro.

Advies
Geef nooit iemand die u niet goed kent toegang tot uw computer. Zorg dat u altijd back-ups maakt van belangrijke bestanden, voor het geval er toch iets misgaat.

Heeft u iemand toegang gegeven tot uw computer?
-Verbreek de internetverbinding van de besmette computer;
-Wijzig al uw wachtwoorden, bij voorkeur op een andere computer. Denk aan de inloggegevens van uw bank, e-mailadres en toegang van de computer zelf;
-Scan uw computer met een goede virusscanner;
-Meld het bij de Fraudehelpdesk;
-Neem eventueel contact op met een ICT-specialist.