NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
13 dec 2017

Nederlander heeft vaker ongewenste dubbelganger

In de afgelopen twee jaar had 5,7% van de Nederlanders te maken met een ongewenste dubbelganger.

Twee jaar geleden lag dat percentage nog op 3,4%. Een ongewenste dubbelganger is bijvoorbeeld iemand die een andere identiteit aanneemt om te frauderen (identiteitsfraude) of om iemand dwars te zitten.

Vooral online
Identiteitsfraude treedt vooral op in het online verkeer, blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Panteia. Online is het lastig te controleren of de persoon waar je mee te maken hebt ook echt is wie hij zegt te zijn. Identiteitsfraude manifesteert zich volgens de onderzoekers vooral op social media (hacken van een account, bijvoorbeeld om digitaal te pesten) en bij het webwinkelen (ontvangst van rekeningen van artikelen die men niet heeft gekocht).

Voorzorgsmaatregelen

Aan het verstrekken van kopieën van een identiteitsbewijs zijn risico’s verbonden. De overheid adviseert daarom bij het maken van kopieën informatie onleesbaar te maken als die niet noodzakelijk is voor identificatie. Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer mensen dat ook doen. 14% van de ondervraagden is bijvoorbeeld bekend met de KopieID app, waarmee eenvoudig gegevens als een BSN onleesbaar gemaakt kunnen worden.

Online aankopen
De onderzoekers hebben ook gekeken bij welke handeling mensen het vaakst betrokken zijn geraakt bij misbruik van hun identiteit. Een top 5:

1.Online aankoop doen(25%)
2.Om iemand zwart te maken op social media(19%)
3.Om toegang te krijgen tot apps/social media-accounts(15%)
4.Om toegang te krijgen tot online bankrekening(13%)
5.Om diensten af te nemen (zoals een telefoonabonnement)(7%)

Bron: Panteia Monitor Identiteit 2017

Bron foto : Panteia Monitor Identiteit 2017