NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
03 apr 2018

Krap bij kas? Blijf bij oplichters uit de buurt

Oplichters deinzen er niet voor terug om mensen met schulden verder in de problemen te helpen. Lees mee welke gladde praatjes ze hiervoor gebruiken. *

Via een website ontdekt een vrouw dat ze een lening kan krijgen, ondanks dat ze een negatieve BKR-registratie heeft. Het komt haar heel goed uit. Financieel zit ze even in een moeilijke periode. Met een lening van € 6.000,- kan ze deze tijd nét overbruggen. Zeker als ze leest dat ze het eerste jaar niks hoeft af te lossen. Via het contactformulier stuurt ze haar vragen naar het bedrijf dat zich voordoet als bank.

In grijs ziet u de berichten die het slachtoffer stuurde, in groen die van de oplichter.

* De namen van de betrokken personen zijn gewijzigd. Ook zijn sommige mails ingekort om de leesbaarheid te vergroten. Eventuele taal- en typefouten zijn niet gecorrigeerd.

@


Goedemorgen ik wil graag een bedrag van € 6000 lenen, graag wil ik weten hoe dit snel geregeld kan worden en wat de voorwaarden zijn ivm rente ed (…) Bedankt.

@


Beste
Bijgaand vindt u een brochure met daarin alle informatie en ook een aanvraagformulier. U kunt natuurlijk ook op onze website terecht voor meer informatie.

Wij maken u erop attent dat er gedurende de actie periode lagere tarieven van toepassing zijn. (…)

Bij een lening van 6,000 Euro is de rente over het eerste jaar 3.1% en over het eerste jaar hoeft u geen rente te betalen (bij een looptijd vanaf 3 jaar). De eenmalige premie voor krediet risico (…) komt tijdelijk uit op 331 Euro (goedkoopste lening). De lening kan afhankelijk van de bank die u gebruikt binnen 24 uur beschikbaar zijn.
Indien u de vragen liever in een email beantwoord zullen wij u een vragenlijst toesturen per email.

Tim van Eindhovender

@


Beste Dhr. Tim van Eindhovender,

Vriendelijk dank voor uw snelle reactie.

Ik zal de situatie in het kort schetsen. En wil ik alvorens weten als het zin heeft om de lening aan te vragen.

(…). Ik had namelijk een schuld bij de belastingdienst en die is in zijn geheel afbetaald door het loonbeslag heb ik achterstand opgelopen in mijn huur, en deze moet ik as maandag voldoen.

Ik kan de lening makkelijk terugbetalen en weet niet of ik een negatief bkr heb, ooit wel gehad in het verleden maar deze moeten weg zijn als het goed is (…) Door het loonbeslag heb ik weinig salaris overgehouden. Vandaar mijn aanvraag voor € 6000 euro zodat ik mijn opgelopen huurschuld kan voldoen. (…)

Graag hoor ik als het zin heeft om de aanvraag te doen.

Hoor het graag.

Bvd

Irna de Klerk

@


Geachte
Een loonbeslag is geen probleem voor ons. U zoekt een relatief kleine lening, wat betekent dat u eigenlijk qua inkomen toch meestal wel zult voldoen aan de eisen. Een loonbeslag betekent wel zo goed als zeker dat u een of meerdere negatieve BKR registraties zult hebben staan. Ook dit is geen probleem.

(…)

U krijgt overigens de helft van de premie terug indien u geen van de eerste twaalf aflossingen mist. De premie voor de verzekering is tot en met de 14e 331 Euro. U kunt bij ons overigens de eerste aflossing uitstellen met 3, 6 of 12 maanden.

(…)

Met vriendelijke groet

Tim van Eindhovender

Het klinkt de vrouw als muziek in de oren. Ze krijgt een makkelijke uitweg voor haar geldzorgen aangereikt, denkt ze. Dat ze € 331,- moet betalen om de lening te kunnen krijgen ziet ze niet als een probleem. Ze lijkt niet te kunnen geloven dat het zo eenvoudig is:

@


Beste Tim,

Goed om te horen! Ik neem aan dat de premie eenmalig is? Maar als ik het goed begrijp is dat deze niet betaald hoeft te worden indien ik geen negatief bkr heb?

Dan dien ik maandelijks alleen de aflossing te doen die ik in het tabel zie staan, dit klopt toch?

Als deze vragen beantwoord zijn zal ik de aanvraag insturen.

Alvast bedankt.

Gr. Irna

@


Beste Irna
De premie is uiteraard eenmalig en dekt de hele looptijd van de lening. (…)
Indien u mij doorgeeft over hoeveel jaar u wilt aflossen en of u een uitgestelde eerste aflossing wilt dan zal ik een berekening maken van de maandlasten. Gedurende de actie periode is de rente namelijk wat lager.
Tim

@


Beste Tim,

Dank je wel voor je snelle reactie. IK hoop dat je kan begrijpen als ik me afvraag als het wel allemaal veilig is? Want ik moet wel eerst een bedrag storten en dan is het afwachten als ik het geld wel ga ontvangen en als er geen addertjes onder het gras zitten.

Mag ik vragen waarom er telefonische geen contact kan zijn? Excuus dat ik het zo vraag, maar wil niet opgelicht of iets dergelijks worden. Want het gaat hier wel om belangrijke zaken voor mij en mijn kinderen zodat ik een dak boven mijn hoofd kan behouden.

Hoop dat u hier begrip voor heeft.

Bvd

Irna

De suggestie van Irna dat het wel eens om oplichting kan gaan lokt een uitgebreid antwoord uit van ‘bankmedewerker’ Tim. Een rijtje van zes punten moet Irna overtuigen dat ze niet bang hoeft te zijn. Het lijkt te werken:

@


Beste Irna,

Wij hebben nooit gezegd dat er geen telefonisch contact kan zijn. Wij werken alleen wat anders dan de traditionele grootbank waar heel veel praten tot voor kort de voorkeur had. Wij zijn een bedrijf dat moet werken met heel veel nationaliteiten en wij hebben simpelweg niet de mankracht om de klanten allemaal telefonisch te woord te staan. Dan kunnen wij opteren voor de manier waarop banken als de SNS en de Ing hun klanten helpen maar daar worden klanten niet echt blij van.

In de tijd dat wij 1 klant telefonisch helpen kunnen wij er meer dan tien per email helpen. Dat helpt de kosten laag te houden.

1. Wij benaderen klanten niet ongevraagd.
2. Wij vertalen onze emails niet uit het Engels middels vertaalprogramma’s waardoor zinnen ontstaan die elke grammaticale regels tarten.
3. Wij leveren een aanvraagformulier en brochure, daar waar boeven u vragen de gegevens in een mail door te geven.
4. U krijgt bij ons een fatsoenlijk contact in tegenstelling tot bij boeven waar u een contract in tenenkrommend Nederlands krijgt dat ook nog eens vol staat met hele rare termen en vaak niet langer is dan een half A 4 vel.
5. Bij boeven krijgt u nooit de mogelijkheid om per bank te betalen. Wij raden daarom ook altijd aan mensen aan om met niemand in zee te gaan die geen betaling per bank aan kan bieden. Boeven werken niet per bank omdat ze dan binnen dagen getraceerd zijn en uit business zijn.
6. Malafide figuren zijn zelden aanwezig op het web en als ze dat al zijn, dan is dat bij gratis providers en de gegevens zijn dan vaak al na enkele weken niet meer terug te vinden.

De conclusie is dat wij zeker begrijpen dat u twijfels heeft maar dat wij voldoende veiligheid inbouwen voor onze klanten om te kunnen weten dat wij gewoon onze contracten naleven.

Met vriendelijke groet
Tim

@


Beste Tim

Zou betekenen dat ik het geld maandag op mijn rekening heb staan dit gaat vandaag niet lukken? ik moet voor het formulier op zoek naar een printer, de rest heb ik op de computer staan.

Mvg

Irna

@

Beste
Bij de Rabobank was dat zeker gelukt als u voor 13.00 uur de betaling zou hebben gedaan. Ik kan proberen om de betaling vannacht in de laatste run op uw rekening te krijgen. Wij zijn afhankelijk van de ECB sluitingstijd. Als wij de betaling wegkrijgen voor 17.30 uur dan zou er een goede kans zijn dat dit lukt. Anders wordt het in de vroege ochtend van maandag. ik doe mijn best

Ik kan u de vragen per email sturen. Dat is wel een wat ander formaat lijst maar u kunt dan wel direct de vragen beantwoorden zonder dat u een printer ndoig heeft,
Ik zal u de vragen zo toesturen.

Tim

@


Beste Tim,

Heb hem zojuist gemaild heeft u hem in goede orde ontvangen?

Hoor het graag

Irna

@

Geachte mevrouw De Klerk,

Met genoegen bieden wij u hierbij een contract aan voor de door u gevraagde geldlening. Wij attenderen u erop dat wij u de goedkopere Azië lening. Wanneer u akkoord gaat met de door ons gedane aanbieding dan is de onder de artikel 9 beschreven kapitaal risico premie van toepassing. U kunt onder artikel 15 aangeven hoe u deze premie wenst te voldoen. Mocht u bij nader inzien toch liever gebruik maken van de duurdere Standaardlening dan zullen wij uiterwaard de aanbieding voor u aanpassen.

Mocht u onjuistheden aantreffen in het contract dan vernemen wij deze graag zo spoedig mogelijk van u zodat wij het contract kunnen aanpassen voor u.

(…)

Wij vertrouwen u met deze informatie van dienst geweest te zijn en wij hopen op een spoedige positieve beslissing van uw kant.

Met vriendelijke groet
Tim van Eindhovender

@


Goedemiddag Tim,

Enkele vragen die mij onduidelijk zijn.

Premie is eenmalig bedrag van € 331,-

Indien ik ervoor kies om de premie via internetbankieren te betalen moet ik dan 5 dg wachten voordat ik het geld op mijn rekening heb?

De rente is berekend in de maandpremies? en worden niet tussentijds gewijzigd?

Er komen geen aparte rente notas ed?

Het bedrag van € 6000,- wordt in 1x op mijn rekening gestort?

Aflossing is maandelijks zoals in tabel wordt aangegeven?

Graag zie ik deze vragen beantwoord , gezien mijn situatie moet ik echt zekerheid hebben dat ik het geld liefst vandaag nog op mijn rekening heb!

Ik wacht je reactie af.

Dank je wel.

Gr. Irna

@

Geachte mevrouw De Klerk,
De premie is eenmalig zoals u ook kunt zien onder artikel 10.

Wij nemen een termijn van 5 dagen op omdat er bepaalde banken zijn in Nederland en in Belgie die er gewoon erg lang over doen om een betaling te verwerken.

De rente staat vast over de hele looptijd deze blijft dus ongewijzigd. Echter als u bijvoorbeeld eerder of meer zou aflossen dan vindt er bij de laatste termijn een herrekening plaats waardoor u minder hoeft te betalen en als u sterk verlaat bent met een aflossing dan zult u iets bij moeten betalen bij de laatste termijn.

(…)

Wij zullen uw vertrouwen niet beschamen.

Met vriendelijke groet,
Tim van Eindhovender

@


Beste Tim,

Ja de ING bank verwerkt geen betalingen volgens mij dan zal het idd pas maandag zijn.

Gr. Irna

@

Beste

Het gaat hier niet om de ING maar om de ECB. De ECB verwerkt de betalingen buiten Nederland. (…) Maar we zijn aan de late kant dus er is een behoorlijke kans dat u het pas in de vroege ochtend op maandag heeft.

Met vriendelijke groet,

Tim van Eindhovender

De uitleg van Tim stelt Irna gerust. Ze zet de lening door en betaalt € 331,-, de zogenaamde verzekeringspremie:

@


Beste Tim,

Ik ga akkoord, maar alleen als ik echt maandag het geld op mijn rekening heb staan.

Gr. Irna

@

Geachte mevrouw De Klerk

Vooruitlopend op de ontvangst van het door u getekende contract doen wij u hierbij de premienota van de maatschappij toekomen. Tot 14 maart 2018 is de korting op de premie van toepassing.

De lening is binnen 24 uur nadat de betaling van de premie is uitgevoerd voor u beschikbaar op uw rekening. Bij een betaling gedaan voor 16.00 uur is de lening meestal nog de volgende middag beschikbaar.

Houdt u er rekening mee dat er buiten de SEPA zone geen IBAN nummers in gebruik zijn. U moet voor een wereldbetaling kiezen en dan de BIC (SWIFT) code gebruiken in combinatie met het rekeningnummer en de naam van de rekeninghouder.

Wij hopen en rekenen op een prettige en langdurige samenwerking met u.

Met vriendelijke groet

Tim van Eindhovender

(…)

@


Beste Tim

Is betaald ik stuur zo getekend contract retour

@


beste tim

plaats begunstigde van de bank? of adres van begunstigde?

@

Nee bankadres hoeft u niet in te vullen. Dat komt overeen met de BIC code;

De adres van de begunstigde is: 17th Fl Place, Bangkok 17178, Thailand

@


Beste Tim,

Hierbij in de bijlage getekende contract, zodra ik de code heb stuur ik deze toe. Staat nog in reservering.

Gr Irna

@

geachte mevrouw De Klerk,

Dank u wel voor het getekende contract. ik zal vooruitlopend op de ontvangst van de code alvast de betaling aanbieden. Op die manier loopt onze betaling aan u in elk geval geen vertraging op. Ik neem dan een “performance” clausule op dat de betaling kan worden bijgeschreven als de code door ons is ingegeven. Op deze manier weet u zeker dat het geld er maandag is.

Met vriendelijke groet,
Tim van Eindhovender

@


Beste Tim

Dat zou ik echt geweldig vinden want zoals ik al aangaf ik moet echt het geld maandag hebben.

Vriendelijk dank voor al je moeite en uitleg.

gr. Irna

@

Beste
De urgentie is ons duidelijk dus wij zorgen dat het geld er dan ook is.

Met vriendelijke groet,
Tim van Eindhovender

@

Beste
Bij deze, het is overgemaakt op de 10e. Dat komt foo het tijdsverschil met Australie
Met vriendelijke groet,
Tim van Eindhovender

@


Beste Tim

Prina dank je wel voor je bericht hou me rekening in de gaten.

Fijne avond

Gr. Irna

@


Beste Tim

Tot op heden nog niets ontvangen. Kun je mischien aangeven hoelaat het op mijn rekening staat?

Hoor het graag

Bvd

Irna

@

Geachte mevrouw De Klerk,
Ik ga even laten nabellen voor u en een telex sturen. Meestal werkt dat goed en wordt de bijboeking daardoor versnelt. Ik meldt mij binnen ene uur weer bij u.
Tim

@

Beste mevrouw De Klerk,

Het geld is in Nederland en kan binnen enkele uren zijn bijgeschreven. Het probleem is het volgende. U bent door een algoritme uitgekozen voor een detail controle. Die controle vindt plaats als het geld al verzonden is. Wij gaan uit van de juistheid van de door u opgegeven getallen, maar de maatschappij mag als u in een controle valt uw schulden en verplichtingen nalopen.

Er zijn twee bedrijven die dan worden ingeschakeld en die de schulden en verplichtingen dan controleren. Onafhankelijk van elkaar kwamen deze tot de conclusie dat u meer schulden en verplichtingen heeft dan de opgegeven 4500 Euro. Nu is het relatief onbelangrijk hoeveel schulden en verplichtingen u heeft maar u moet die dan wel doorgeven. Doet u dat niet dan gaan er allerlei alarmbellen af bij de maatschappij.

(…)

Ook wij vinden dit heel erg vervelend maar u blijft wel zelf verantwoordelijk voor het opgeven van de juiste gegevens. Heel vaak is het gewoon een eerlijke vergissing maar dat betekent wel dat de voorwaarden worden aangepast.
Met excuses
Tim

@


Beste Tim

Indien dit betaald wordt is het dan 100% dat ik het bedrag krijg?vandaag op mijn rekening dit is zeer urgent, en waarom moet ik nog 155,- extra betalen?

Ik heb toch al een premie betaald ivm risico

Gr. Irna

@


Beste Tim,

Ga de betaling doen maar ik wil zeker weten dat ik niet weer een mail krijg dat ik wederom meer moet betalen en wat is een paar uur. ik moet het geld echt vanmiddag hebben. Of kunnen er meer problemen komen hoelang duurt het om zo een blokkade eraf te halen?

Ben momenteel heel erg ontdaan en ik kan me niet permitteren dat ik het geld niet op mijn rekening heb vandaag, want ik geef nu mijn laatste geld hieraan uit om de lening voor elkaar te krijgen. OF wordt er weer een onderzoek gestart???? na deze betaling?

Graag zie ik de gegevens tegemoet om de storting van 155 in orde te maken

Gr. Irna

@

Beste
Ja het is 100% zeker. het geld is al in Nederland. Als wij de code hebben controleren wij deze en geven wij de lening vrij. Een en ander staat ook in de brief van de verzekeraar.
Met vriendelijke groet,
Tim van Eindhovender

@

Beste
Exact dezelfde gegevens. Als wij de code hebben is de lening vrijwel direct beschikbaar.

@


Beste Tim

Is betaald.

Gr. Irna

@

Beste
Dank u wel ik ga het direct in laten brengen. Binnen 90 minuten moet het dan in orde zijn.

@


Beste Tim

Binnen 90 min op mijn rek?

@


Beste Tim,

Is het nu vrijgegeven? Bedoel je dat het op mijn rek staat binnen 90min aangezien ik de betaling vanochtend moest doen

Gr Irna

@


Beste Tim

De 90 min zijn ruimschoots voorbij heb nog niets ontvangen? Geen bedrag op de rek?

Wat is de status?

Gr. Irna

@


Beste Tim

Krijg geen reactie op mijn mails is er een probleem??

Zie ook: Betalen om een lening te krijgen? Doe het niet!