NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
30 jun 2017

Koop nooit iTuneskaarten op verzoek onbekende beller

Oplichters lijken steeds vaker geld te verdienen via tegoedkaarten voor iTunes, de online winkel voor films en muziek van Apple.

Met name zogeheten Microsoftbellers (valse medewerkers van een helpdesk van Microsoft) proberen via de kaarten anoniem geld te innen. In maart beschreven we al eens hoe oplichters te werk gaan. Helaas blijven nieuwe meldingen binnenkomen bij de helpdesk.

In de meldingen die de Fraudehelpdesk ontvangt komen een aantal zaken overeen:

• Gedupeerden worden uit het niets gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van Microsoft. Vaak spreekt de beller Engels met een Indiaas accent. Zogenaamd is er sprake van een virusbesmetting op de computer.

• Het slachtoffer wordt een sterk rotgevoel aangepraat. Zo dreigt de beller bijvoorbeeld dat de gedupeerde flinke kosten riskeert als hij/zij niks aan de besmette computer laat doen. Andere partijen die last hebben van de besmetting zouden maar zo een enorme schadevergoeding kunnen eisen, beweert de beller.

• Het slachtoffer wil dat risico natuurlijk niet lopen en doet daarom maar wat de beller van hem/haar vraagt. Slachtoffers geven aan dat ze veel stress ervaren. Doen wat de beller vraagt lijkt de snelste weg om van die stress af te komen.

• De Microsoftbeller probeert op afstand toegang te krijgen tot de computer van het slachtoffer en laat deze vervolgens inloggen bij internetbankieren. Met een aantal gehaaide smoezen probeert de oplichter vervolgens geld van de rekening te sluizen.

• Niet in alle gevallen slagen de oplichters hier in, bijvoorbeeld omdat het saldo van de gedupeerde in de ogen van de beller te laag is. Ze stappen dan over op plan B:

• De oplichters storten geld op de rekening van het slachtoffer (vaak geld dat afkomstig is van een ander slachtoffer). Met dit geld moet het slachtoffer naar een winkel waar ze tegoedkaarten voor iTunes verkopen, zoals een boekhandel of supermarkt. In sommige gevallen krijgen ze de opdracht voor duizenden euro’s aan kaarten te kopen.

• Eenmaal thuis neemt de Microsoftbeller opnieuw telefonisch contact op. De gedupeerde moet de codes op de tegoedkaart doorgeven. De waarde die op de kaarten staat kan vervolgens door de oplichter worden geïnd.

 
Onthoud!
• Microsoft belt haar klanten nooit zelf op.

• Beweert een beller tóch van dit bedrijf te zijn? Hang dan gelijk op.

• Ga niet het gesprek aan. De oplichters kunnen enorm goed liegen en houden u behendig aan de praat. Ze beweren momenteel bijvoorbeeld dat ze bellen in verband met de wereldwijde cyberaanval waar de media veel over berichten. Dat meldt de politie.

• Microsoft en Apple zijn twee grote, concurrerende bedrijven. Microsoft zou nooit een betaling laten lopen via waardebonnen van de concurrent

  

Zie ook: Recordbedrag aan schade door Microsoftbellers

 

Bron foto: Yasser Abusen/Flickr.com, CC BY-NC 2.0.


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logo Twitter, facebook Facebook en instagram-icon-vector-logo Instagram