NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
25 feb 2016

Gevaarlijke trend: valse mails steeds meer persoonsgericht

Afzenders van valse e-mails doen steeds meer moeite om slachtoffers om de tuin te leiden. Een potentieel slachtoffer persoonlijk aanspreken is een van de technieken die ze inzetten.

De tijd dat valse mails eenvoudig te herkennen waren ligt helaas achter ons. Opmaak en taalgebruik zijn bijvoorbeeld steeds professioneler geworden. Ook worden vreemde afzendadressen beter versluierd, waardoor het al snel lijkt alsof een mail écht van uw bank of postbedrijf afkomstig is.

Aanhef
Een algemene aanhef (Geachte heer/mevrouw,) was ook altijd een kenmerk waar valse mails goed aan te herkennen waren. Ook dat is steeds vaker verleden tijd. Onlangs dook er bijvoorbeeld een mail op van een Belgische boekenclub waar de ontvanger met voor en achternaam werd aangesproken.

Stap verder
In een nieuwe variant van valse mailtjes die namens de Rabobank worden verstuurd gaan de criminele afzenders nog weer een stapje verder. De mails die mensen ontvangen lijken afkomstig van het plaatselijke of regionale bankfiliaal.

Zo heeft een iemand die werkzaam is in Leeuwarden een voorbeeld doorgestuurd, zogenaamd van een bankmedewerker van filiaal Leeuwarden-Noordwest Friesland. Een inwoner van Ellecom ontving een mailtje van Rabobank Arnhem en Omstreken en een iemand uit Doetinchem van het filiaal Graafschap-Midden.

Nog meer voorbeelden: een Limburgse familie kreeg een mail ondertekend door een medewerker van Rabobank Parkstad Limburg, iemand uit Noordwijk een mail van ‘Rabo Bollenstreek’ en iemand die werkt in Arnhem kreeg een mail van filiaal Berkel-IJssel.

Het is slechts een greep uit de vele vergelijkbare mailtjes die de Fraudehelpdesk op valse-email@fraudehelpdesk.nl kreeg toegestuurd.

Een voorbeeld van de mail (klik voor grote weergave):

Mogelijke verklaring
Helemaal feilloos zijn de oplichters overigens niet. De persoon die de mail van filiaal Berkel-IJssel ontving gaf desgevraagd aan dat hij in een andere streek woont. Het mailadres waar hij de mail op ontvangen had is zijn zakelijke adres dat op de website van zijn werkgever te vinden is. De kans is groot dat de afzenders van deze mail het web afstruinen op zoek naar openbaar vindbare adressen. De informatie die ze verder nog op de desbetreffende pagina tegenkomen gebruiken ze om een persoonsgericht mailtje te sturen.

Andere truc
In deze valse mailtjes maken de oplichters gebruik van nóg een truc. Veel mensen weten inmiddels wel dat ze zeer terughoudend moeten zijn met e-mails van hun bank. Dat deze meestal vals zijn, dat is bekend. De afzenders van deze mail spelen daar op in. Ze geven namelijk aan dat ze al hebben geprobeerd u telefonisch te bereiken. Omdat dat niet gelukt is hebben ze u nu deze mail gestuurd. Zo hopen ze u ervan te overtuigen dat het om een betrouwbare mail gaat. Dat is dus niet het geval.

Bron foto: cesar bojorquez/Flickr.com, CC BY 2.0.


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logoTwitter,  facebookFacebook en  instagram-icon-vector-logoInstagram •