NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
01 feb 2018

Geluidsopname: Nieuwkomers in Nederland belaagd door oplichters

Criminelen hebben in nieuwkomers in Nederland een nieuw doelwit gevonden. Ze doen zich aan de telefoon voor als medewerker van de IND of het ministerie van Justitie en Veiligheid en eisen geld.

Wat de omvang van deze oplichting is, is moeilijk vast te stellen. Enkele gedupeerden hebben zich bij de Fraudehelpdesk gemeld. Het gaat om mensen die recent in Nederland zijn komen wonen en contact hebben gehad met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Als gedupeerden worden gebeld verschijnt in de meeste gevallen een nummer in beeld dat echt bij de IND of het ministerie van Justitie en Veiligheid in gebruik is. Kennelijk zijn de oplichters bekend met deze nummers en lukt het ze om deze te spoofen. Vervolgens worden de nieuwkomers telefonisch bedreigd omdat hun verblijf illegaal zou zijn of een arrestatiebevel zou zijn uitgevaardigd. De buitenlander kan zich van de problemen ontdoen als hij snel een bedrag overmaakt. Uit meldingen blijkt dat de oplichters over veel informatie van de nieuwkomer beschikken, zoals naam, adres, etc. Onduidelijk is waar deze informatie vandaan komt. Daarnaast klinken de bellers zeer aanhoudend, waardoor mensen die benaderd worden geneigd zijn het gevraagde bedrag te betalen.

Geluidsopname
Een melder maakte een opname van een aantal gesprekken die hij voerde met de oplichter. Te horen is dat de oplichter Engels spreekt met een Indiaas accent (net als de persoon die belaagd wordt). Aan dit telefoontje zijn andere gesprekken vooraf gegaan. Te horen is dat de man € 600,- moet betalen om een arrestatiebevel in te laten trekken:

De man vertrouwt het niet en gaat naar het politiebureau. De oplichter belt opnieuw en de gedupeerde neemt het gesprek weer op. U hoort de oplichter in gesprek met een Nederlandse agent. De oplichter vertelt dat hij belt namens het ministerie van Justitie en Veiligheid. De agent zegt dat dit soort zaken niet via de telefoon moeten worden besproken, maar in een normaal gesprek. De oplichter gooit vervolgens de hoorn op de haak:

Bron foto: Leonard Chien/Flickr.com, CC NC-SA 2.0.

Zie ook: Expats in the Netherlands targeted by identity fraudsters