NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
10 aug 2018

Forse toename WhatsApp-fraude

We krijgen steeds vaker meldingen van fraude(pogingen) via WhatsApp, waarbij een ‘familielid’ om geld vraagt. Het aantal meldingen ten opzichte van vorig jaar is nu al verviervoudigd. Het schadebedrag loopt richting de 100.000 euro.

Het slachtoffer krijgt een appje van een familielid, met het verzoek even geld voor te schieten. Het gaat vaak om een volwassen zoon of dochter. Deze heeft dringend geld nodig en belooft het snel weer terug te betalen.

In werkelijkheid komt het appje van een oplichter die zich voordoet als de zoon of dochter.

De oplichters gaan daarbij zeer geraffineerd te werk. Eerst laten ze via een app weten een ‘nieuw telefoonnummer’ te hebben, compleet met profielfoto van de persoon van wie ze de identiteit gebruiken. Deze foto hebben ze van social media gehaald, evenals informatie over familierelaties en hoe mensen elkaar aanspreken.

Pogingen tot telefonisch contact en kritische vragen weten ze handig te omzeilen. Lees hier hoe zo’n gesprekje kan verlopen.

Gemiddeld zijn de slachtoffers ruim 2.000 euro kwijt.