NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
09 aug 2018

Factureren per mail riskant

Ruim 220.000 euro is een onderneming in de Randstad kwijtgeraakt doordat ze het bedrag naar een verkeerde bankrekening had overgemaakt: die van een fraudeur. Die had het mailverkeer tussen het bedrijf en een leverancier in Italië onderschept. Zodoende kwam het geld niet bij een Italiaanse bank terecht, maar bij een bank in Schotland.

Het Nederlandse bedrijf had voor een grote opdracht speciale stalen constructies besteld bij een producent in het Zuid-Europese land. Die stuurde een factuur per e-mail, waarna nog een e-mail volgde met een nieuw bankrekeningnummer.

Ter verificatie vroeg de administratie in Nederland in een retourmail – die dus bij de hacker terechtkwam – of het banknummer juist was. Uiteraard luidde het antwoord ‘ja’.

Het gedupeerde bedrijf wilde aangifte doen bij de politie, maar die verwees naar de Fraudehelpdesk. Overigens is de directie aansprakelijk voor de schade. Volgens jurisprudentie over dit soort zaken heeft de betalende partij de plicht om de juistheid van het rekeningnummer te controleren.

Het onderscheppen van mailverkeer tussen bedrijven komt vaak voor. Vooral als het gaat om zakelijke contacten tussen ondernemingen in verschillende landen. De fraudeurs weten dat men dan niet zo snel naar de telefoon grijpt.