NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
08 mei 2017

Drie trucs waarmee oplichters profiteren van uw hulpvaardigheid

Oplichters maken voortdurend misbruik van de hulpvaardigheid van hun slachtoffers. Drie voorbeelden van oplichtingstrucs waarbij mensen worden belazerd terwijl ze iemand juist denken te helpen.

1. Dochterlief: ‘Kan ik even wat geld lenen?’
Oplichters slagen erin geld te krijgen van wildvreemden door er via WhatsApp om te vragen. Dat lukt natuurlijk niet zomaar. Ze hebben daar een truc voor bedacht.

Ze maken een account aan met een gestolen foto. Ze doen zich voor als de dochter, zoon, broer of zus van de persoon van wie ze geld willen. Ze sturen hem of haar appjes met de boodschap dat ze een nieuw nummer hebben. Mogelijk hebben ze zich in de gezinssituatie verdiept via openbare informatie op Facebook. Zo kunnen ze eenvoudig een kletspraatje houden.

Dan beweren de oplichters via het valse account dat ze even krap bij kas zitten. Ze vragen het gezinslid wat geld te leen. En welke ouder springt dan niet even bij? Helaas gaat het geld niet naar het gezinslid, maar naar oplichters.

Meer weten? Lees Hulpvraag via Whatsapp blijkt oplichting.

2. Noodkreet van uw kersverse partner
Datingfraudeurs verdienen vrijwel altijd hun geld door misbruik te maken van de hulpvaardigheid van hun slachtoffers. Ze zeggen bijvoorbeeld dat ze in het ziekenhuis zijn beland door een verkeersongeluk. Of ze beweren bij een douane vast te staan. In beide gevallen hebben ze dringend geld nodig. Zogenaamd is de Nederlander de enige dat ze kan helpen. De fraudeurs hebben het slachtoffer dan al zo (emotioneel) afhankelijk gemaakt dat ‘nee’ zeggen geen optie is.

Meer weten? Kijk op Fraudehelpdesk.nl/datingfraude

3. Zelf ooit opgelicht, dus…
Menig verkoper op Marktplaats wordt in de val gelokt doordat oplichters zich voordoen als geïnteresseerde koper. Vrijwel iedereen weet wel dat je moet opletten op zulke handelssites. Toch slagen oplichters erin om bankgegevens van verkopers te pakken te krijgen. Dat doen ze door misbruik te maken van de hulpvaardigheid van die verkoper.

Vaak beweren die oplichters namelijk zelf ooit opgelicht te zijn. Daarom zijn ze nu extra voorzichtig, zeggen ze. Om zeker te weten met wie ze te maken hebben, vragen ze om een kopie of foto van een identiteitsbewijs. Vaak sturen ze die zelf ook op, soms in combinatie met een foto van een bankpas. De verkoper gaat hierin mee, overtuigd van het idee dat hij ‘toch niks te verbergen heeft’.

Vervolgens vragen de oplichters ook nog 1 cent over te maken. Op die manier kunnen ze de naam op het identiteitsbewijs vergelijken met de naam die bij die overboeking verschijnt. Het kleine bedrag kan gelijk even worden overgemaakt via een iDeal-link die ze sturen. Dat is althans wat ze beweren. In werkelijkheid verwijst de link naar een valse website waar de oplichters de bankgegevens van hun slachtoffer afvangen. Op dat moment kunnen ze geld van de rekening van het slachtoffer wegsluizen.

Meer weten over deze sluwe truc? Lees Naam betaal-app Tikkie misbruikt voor phishing.

Advies
Natuurlijk is hulpvaardigheid een mooie eigenschap. Maar check wel of het verhaal van de persoon die u om hulp vraagt klopt. Helaas zijn er oplichters die misbruik maken van de goedheid van anderen.

Bron foto: Paul Watson/Flickr.com, CC BY-NC-SA 2.0.


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logo Twitter, facebook Facebook en instagram-icon-vector-logo Instagram