NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
18 apr 2017

Drie mythes over fraudeslachtoffers ontkracht

Slachtoffers van fraude stuiten vaak op veel onbegrip. Naast dat ze geld zijn verloren, moeten ze ook nog eens tegen allerlei vooroordelen opboksen.

Mensen die gelijk met hun mening klaarstaan zijn er genoeg. Het meest gehoorde oordeel is toch wel dat je erg dom moet zijn om in oplichterij te trappen. Lees over de drie sterkste vooroordelen (en waarom ze onjuist zijn):

 
 

1. Alle fraudeslachtoffers zijn dom

(Bron foto: Jose Luis Canales/Flickr.com, CC BY-NC 2.0).

Naar veel slachtoffers van fraude wordt enigszins lacherig gedaan. Ze worden dom genoemd, omdat ze een truc van een oplichter niet hebben doorzien. De mensen die zo oordelen voegen er vaak nog aan toe dat zij zelf ‘nóóit in zo’n truc getrapt zouden zijn’.

Onjuist omdat: Slachtoffers die zich melden bij de Fraudehelpdesk komen uit alle lagen van de bevolking. Niet zelden zijn mensen hoogopgeleid en/of leiden ze een succesvolle onderneming. Vast staat dat ze over capaciteiten in hun hersenpan beschikken.

Daar komt bij dat veel slachtoffers achteraf ook zelf niet meer begrijpen hoe ze ergens zijn ingetuind. Toch is dat gebeurd. Dat komt doordat de fraudeurs er erg goed zijn in het slachtoffer zo te bewerken dat deze niet handelt met zijn verstand. Vaak doen de daders dit door het slachtoffer zo bang te maken, dat ze onverstandige besluiten nemen. Bijvoorbeeld door te dreigen met inbeslagneming van een bedrijf, waarna het slachtoffer telefonisch een enorm bedrag overboekt. Ook maken ze slachtoffers emotioneel afhankelijk, zoals bij datingfraude.

Vrijwel iedereen heeft een zwakke plek. Oplichters weten deze als geen ander te vinden.

 
 

2. Alle fraudeslachtoffers zijn hebberig

(Bron foto: Elizabeth Brossa/Flickr.com, CC BY-NC-SA 2.0).

Slachtoffers van fraude worden vaak gezien als Rupsjes Nooitgenoeg. Ze zijn te hebberig. Dat ze in de val zijn gelopen is hun eigen schuld.

Onjuist omdat: Oké, het klopt dat oplichters hun slachtoffers iets aanbieden dat ze graag willen hebben. Maar dat maakt deze mensen nog niet meteen hebberig.

Potentiële slachtoffers worden bijvoorbeeld naar valse webshops gelokt door er gewilde tassen aan te bieden voor een aantrekkelijke prijs. Of iemand vindt online een mooie, betaalbare vakantiewoning en doet een aanbetaling. Vervolgens blijkt het geld naar een oplichter te gaan, in plaats van een verhuurder.

Toch is het slachtoffer simpelweg hebberigheid verwijten onterecht. Daarmee wordt onderschat hoe doordacht trucs van oplichters vaak zijn. De oplichters zorgen er bijvoorbeeld voor dat het slachtoffer in een impuls handelt. Dit doen ze door tijdsdruk in te bouwen. Bijvoorbeeld: ‘Reageer nu, anders is de kans voorbij!’

Daarnaast proberen oplichters hun slachtoffers te isoleren. Iemand die de dupe wordt van beleggingsfraude mag van de daders niet met anderen praten over de zogenaamde buitenkans die hij krijgt aangeboden. In het geniep verkleinen de oplichters zo de kans dat het slachtoffer op andere ideeën wordt gebracht door zijn omgeving.

Ook investeren oplichters vaak in een vertrouwensband met hun slachtoffers. In het geval van CEO-fraude wordt soms wekenlang met bepaalde medewerkers gecommuniceerd, voordat om geld wordt gevraagd. Op dat moment zijn slachtoffers niet meer op hun hoede.

 
 

3. Alle fraudeslachtoffers zijn wereldvreemd

(Bron foto: Klaus Stiefel/Flickr.com, CC BY-NC 2.0).

Zeg hallo, in welke grot heb jij gezeten?! Het is een pesterige vraag die veel slachtoffers van oplichting te horen krijgen. Je moet toch wel wereldvreemd zijn als je nu nog in een phishingmail trapt?

Onjuist, omdat: Iedereen kan slachtoffer worden van oplichting. Dat zeggen wij niet alleen, het blijkt zelfs uit onderzoek. Zelfs als je de hele dag bezig bent met computerbeveiliging kunnen oplichters je bijvoorbeeld op een link in een valse e-mail laten klikken. Daarvoor moeten ze twee zaken weten:

– Welke e-mails deze persoon gewend is te krijgen. Deze kunnen ze dan goed namaken.
– Waar deze persoon nieuwsgierig naar is.

Een medewerker van een HR-afdeling krijgt bijvoorbeeld elke dag tientallen e-mails met cv’s in een bijlage. Dat deze persoon in een moment van onoplettendheid op een verkeerde bijlage klikt die ook cv.pdf lijkt te heten, is niet zo vreemd.

De boodschap is dus: onderschat oplichters niet. Weet welke tactieken ze toepassen en let zelf goed op. Dan verklein je de kans flink dat je zelf slachtoffer wordt en ook tegen deze vooroordelen moet vechten.


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logo Twitter, facebook Facebook en instagram-icon-vector-logo Instagram