NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
27 feb 2018

De drie meest gebruikte smoezen in nepmails

Met welke drie smoezen probeerden oplichters u de afgelopen maanden een loer te draaien?

3. Van harte gefeliciteerd!
NS-dagkaarten, een tegoedbon voor Ikea, een Volkswagen Polo: als u uw mailbox mag geloven heeft u al deze prijzen in de afgelopen weken gewonnen. Helaas gaat het om zogenoemde nepwinacties, waar bedrijven achter zitten die uit zijn op uw gegevens.

Deze malafide advertentiebureau’s proberen mensen over te halen gegevens af te staan door ze een prijs te beloven. Deze prijs zullen ‘winnaars’ nooit ontvangen. Daar komen ze pas achter als ze hun naam, e-mailadres en telefoonnummer al in handen hebben gegeven van partijen die ongewenste reclame rondsturen.

Een selectie van recente valse winacties vindt u hier.
 
 
2. Log snel in, want..
Of het nou gaat om een bankrekening, kledingwinkel, telefoonabonnement of muziekdienst: tegenwoordig kunt u bij al deze producten een online account aanmaken. En oplichters willen maar al te graag op uw account inloggen, omdat ze dan bij uw persoonlijke gegevens kunnen. En met die persoonlijke gegevens kunnen ze geld verdienen. Ze verzinnen telkens weer nieuwe smoezen om uw inloggegevens in handen te krijgen (zogeheten phishing).

Meestal betekent dit dat ze u flink laten schrikken. Zo hopen ze dat u in allerijl inlogt op een valse website. De gegevens die u daar verstrekt komen rechtstreeks bij de oplichters terecht.
Een greep uit de laatste weken:

‘Uw account is tijdelijk geblokkeerd voor gebruik’

‘Bevestiging van uw e-mailadres’

‘Uw account verifiëren’

‘Belangrijke informatie over uw wereldpas’

‘We hebben ongebruikelijke activiteiten waargenomen’

Dé tip: houd uw hoofd erbij. Raak niet in paniek door wat er in zo’n e-mail staat. Is er mogelijk iets aan de hand met uw account? Log dan in door zelf naar de bewuste site te gaan. Gebruik niet de link die in de mail staat. Bij twijfel kunt u natuurlijk altijd de klantenservice van het bedrijf benaderen.
 
 
1. Uw allerlaatste kans om een boete te betalen…
Bijna overspoeld zijn we, door de valse e-mail waarin het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) wordt geïmiteerd. Vrijwel steeds gaat de mail over een verkeersboete die nog niet is betaald. De ontvanger krijgt nog een kans, anders dreigt zelfs een aantal dagen gevangenisstraf.

Vrijwel dagelijks plaatsen we een waarschuwing op onze site over deze nepmails. De bedoeling van de afzender is simpel: direct geld verdienen. Ze sturen de mails in grote hoeveelheden rond in wetenschap dat er altijd mensen zijn die de mail geloven en geld overmaken. Het rekeningnummer waar het geld naartoe zou moeten wordt in de mail genoemd. Het gaat steeds om een ander nummer, zodat als een bankrekening gesloten wordt ze toch hun praktijken kunnen voortzetten.

Bekijk een voorbeeld van zo’n nepmail (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

In totaal ontving de Fraudehelpdesk in 2017 822.820 valse e-mails op valse-email@fraudehelpdesk.nl. Naast de soort nepmails die hierboven beschreven staan ging het ook om e-mails waarmee kwaadaardige software wordt verspreid. Dat waren opvallend vaak berichten over een pakket dat bezorgd zou worden.