NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
08 feb 2018

Criminelen gebruiken het nieuws in phishingmails

Afzenders van phishingmails zoeken steeds naar nieuwe manieren om mensen om de tuin te leiden. De laatste tijd behandelen deze nepmails steeds vaker een onderwerp dat net in het nieuws is. Drie voorbeelden.

Nadat onlangs banken waren platgelegd door DDoS-aanvallen verscheen eind januari een nepmail met de titel ‘Mededeling!’. Hierin stond een link naar een valse inlogpagina van de ABN Amro. De hoop van de afzenders van de mail was natuurlijk dat mensen uit ongerustheid over de veiligheid van hun bankrekening snel zouden inloggen. Daarmee zouden ze hun persoonlijke gegevens in handen van criminelen geven.

Bekijk een voorbeeld van de e- mail (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Regeerakkoord Rutte III
Op 10 oktober 2017 presenteerde het kabinet het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’. Een dag later verscheen al een valse e-mail (wederom onder naam van ABN Amro) met de titel ‘Regeerakkoord kabinet-Rutte III.

Bekijk een voorbeeld van de e-mail (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Vernieuwde site ING
ING heeft aangekondigd online bankieren te vernieuwen en de website een opfrisbeurt te geven. Oplichters springen in op deze ontwikkeling en sturen valse e-mails over dit onderwerp.

Bekijk een voorbeeld van de e-mail (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Waarom?
Door een link met de werkelijkheid te gebruiken hopen afzenders dat nepmails betrouwbaarder lijken. Er trappen nou eenmaal meer mensen in e-mails die echt lijken. En dat is natuurlijk precies wat de afzenders willen.

Ontvangers van dit soort e-mails lezen lang niet altijd het hele bericht. Dat is zeker het geval als teksten lang zijn. Als in een e-mail verwezen wordt naar iets uit het nieuws en ontvangers kennen dat nieuws, dan denken ze al snel dat de rest van de e-mail ook wel zal kloppen. Helaas gaan ze dan de mist in.

Zie ook: ‘Dwingende toon vergroot effectiviteit phishingmails’