NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
14 Feb 2017

Betaal niet voor abonnement op kortingssites!

Bij de Fraudehelpdesk en ConsuWijzer komen regelmatig meldingen binnen over de agressieve telefonische verkoop van abonnementen op kortingssites. Steeds meer bedrijven gebruiken deze werkwijze om consumenten onder druk te zetten.

Hoe gaat het in zijn werk? Consumenten worden telefonisch benaderd om een abonnement af te sluiten op een online kortings- of cashbackdienst. Ze zouden dan toegang krijgen tot een website met aanbiedingen, of kunnen sparen voor cadeaus. Maar de aanbieders zijn niet duidelijk over de kosten die daaraan verbonden zijn.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is begonnen met een campagne om te waarschuwen tegen deze praktijken. Consumenten hoeven helemaal niet te betalen, ook niet als ze het abonnement al telefonisch denken te hebben afgesloten.

Het maken van een geluidsopname aan het einde van het telefoongesprek, om de overeenkomst ‘vast te leggen’, is namelijk niet voldoende. Ook niet bij een eenmalige betaling. Er is pas sprake van een geldige overeenkomst als de consument schriftelijk heeft ingestemd met het aanbod; zonder handtekening is de overeenkomst niet geldig.

Advies
Zolang u geen schriftelijke overeenkomst heeft getekend, hoeft u niets te betalen. Ook niet als incassobureaus dreigen met een dagvaarding. Wie met deze situatie te maken krijgt, kan voor meer informatie terecht op de website van ConsuWijzer.

Bron foto: Pixabay.


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logo Twitter, facebook Facebook en instagram-icon-vector-logo Instagram