NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
31 jul 2018

ACM: zeg ‘nee’ als je het niet vertrouwt

Het aantal meldingen over oneerlijke praktijken via telefonische benadering neemt flink toe, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Via haar loket ConsuWijzer ontving zij de afgelopen maanden honderden meldingen van gedupeerden. De toezichthouder waarschuwt mensen niet in te gaan op telefonische aanbiedingen van onbetrouwbare partijen.

Het gaat vooral om ‘aanbiedingen’ voor vakanties, prijsvragen en kortingsacties. Vaak gebeurt dit omdat de benaderde consumenten op internet hebben deelgenomen aan een actie waarbij ze een prijs konden winnen. Vervolgens worden ze opgebeld. In eerste instantie lijkt het of ze een prijs hebben gewonnen, maar dat is alleen een opstapje naar een ‘aanbod’.

Wie instemt met het ontvangen van informatie, wordt vervolgens onder druk gezet om te betalen.
Consumenten die worden benaderd door een partij die ze niet vertrouwen, krijgen een helder advies van de ACM: “zeg duidelijk NEE, beëindig het gesprek en betaal niet. Zwicht niet voor dreigementen. Daarmee kunnen consumenten zichzelf een hoop ellende besparen.”

Advies
Vul geen prijsvragen of enquêtes op internet in, hoe aantrekkelijk ze ook lijken. Malafide handelaren achterhalen op deze manier uw telefoonnummer om u vervolgens lastig te vallen.

Stem niet toe met het ontvangen van ‘vrijblijvende’ informatie van een partij die u niet vertrouwt, ook niet om er maar van af te zijn.

Betaal niet voor een overeenkomst die niet volgens de regels (zoals bedenktijd) tot stand is gekomen, ook niet als u onder druk wordt gezet. Via de bank kunt u een automatische incasso die zonder toestemming is geïnd, laten terugstorten.

Kijk voor meer informatie en tips op de website van het ACM.