NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Bent u slachtoffer van fraude? Meld het bij de Fraudehelpdesk.
Wij zitten voor u klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in. Heeft u een valse e-mail
gekregen, dan kunt u deze doorsturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl.

HET LEED DAT FRAUDE HEET

 
 

Gedupeerden van oplichting zijn vaak niet alleen veel geld kwijt. Ook het vertrouwen in zichzelf en anderen loopt ernstige schade op. Helaas stuiten veel slachtoffers op onbegrip en verwijten. Lees wat oplichting met je doet in de verhalen van Henk, Imane, Annet, Corrie en Ibrahim.*
 
 

 

 

HENK: ‘DAT IEMAND ME DIT HEEFT KUNNEN AANDOEN!’

 

 

IMANE: ‘IK KREEG URENLANG GEEN HAP DOOR MIJN KEEL’

 

 

ANNET: ‘MIJN KINDEREN WILLEN NIETS MEER MET ME TE MAKEN HEBBEN’

 

 

CORRIE: ‘IN WAT VOOR WERELD LEVEN WE TEGENWOORDIG?’

 

 

IBRAHIM: ‘IK DEED HET VOOR MIJN GEHANDICAPTE DOCHTER’

 
 
 


Bent u ook slachtoffer van oplichting en wilt u uw ervaring delen? Doe dan een melding bij de Fraudehelpdesk.

 
 
 

 

‘DAT IEMAND ME DIT HEEFT KUNNEN AANDOEN!’

Henk (64) is ondernemer en verloor bijna € 9.000,- aan een nepmedewerker van de Belastingdienst.

‘Ik heb uren met een oplichter aan de lijn gehangen, terwijl ik dacht dat het iemand van de Belastingdienst was. Ik moest snel een boete betalen, anders dreigde inbeslagname van mijn onderneming. Al die tijd was die oplichter maar met één ding bezig: hoe klop ik zo veel mogelijk geld uit zijn zakken. Dat iemand tot zoiets in staat is, dat is toch niet te geloven?’

‘Ik ben flink teleurgesteld in mezelf, dat ik me dit heb laten overkomen. Al direct nadat ik het geld had overgemaakt, dacht ik: hoe heb ik zo stom kunnen zijn? Het past helemaal niet bij me om zo makkelijk met geld om te gaan.’

‘Achteraf staat de hele wereld klaar met goede adviezen. Je had toch dít en je had toch dát… Misschien had ik ook wel zo gereageerd als het een ander was gebeurd. Geloof me: die oplichters zijn steengoed in hun werk. Ze kunnen echt iedereen overtuigen.’

‘IK KREEG URENLANG GEEN HAP DOOR MIJN KEEL’

Imane (34) werd gebeld door een zogeheten Microsoftbeller. Met talloze smoezen wist deze € 2.500,- los te peuteren.

‘Zonder dat ik het doorhad, heb ik het spaargeld van mijn elfjarige dochter weggegeven aan oplichters. Daar ben ik helemaal kapot van. En ik ben vreselijk boos op mezelf. Waarom heb ik niet beter naar mijn gevoel geluisterd? Ik had gewoon de verbinding moeten verbreken!’

‘Toen ik ontdekte dat het geld weg was, voelde ik me vreselijk. Ik ben direct onder douche gestapt, zo vies voelde ik me. Ik stond te trillen op mijn benen en kreeg urenlang geen hap door mijn keel. Ik heb een vriendin gebeld en die kwam gelukkig snel. Toen kon ik mijn verhaal kwijt, haar steun had ik echt nodig.’

‘Die oplichters zorgen ervoor dat je in een soort tunnel belandt, waarin je niet normaal kunt nadenken. Je voelt je enorm gestrest en van dat gevoel wil je snel af. Daarom doe je wat gevraagd wordt. Pas achteraf besef je wat je hebt gedaan.’

 

‘MIJN KINDEREN WILLEN NIETS MEER MET ME TE MAKEN HEBBEN’

Annet (59) werd slachtoffer van een datingfraudeur. In totaal wist hij haar € 95.000,- afhandig te maken.

‘Wat het met me gedaan heeft? Ik ben gebroken, kapot.’

‘De gevolgen zijn niet alleen financieel. Dat geld was een bittere pil natuurlijk, maar veel erger is de veroordeling door mijn familie. Door mijn man, die ik in feite belazerd heb door te gaan chatten met een andere man… Ik dacht dat ik me eenzaam voelde in mijn huwelijk, maar nu weet ik pas écht wat het is om alleen te staan. Hij heeft me vergeven, zegt hij, maar ik merk zijn afkeuring aan alles.’


‘Mijn kinderen willen helemaal niets meer met me te maken hebben, omdat ik ook hun spaargeld heb weggegeven. De minachting in hun ogen is ondragelijk. Elke dag word ik geconfronteerd met mijn inschattingsfout. Nee, dit wens ik niemand toe.’

‘IN WAT VOOR WERELD LEVEN WE TEGENWOORDIG?’

Corrie (87) kreeg bezoek van een jongeman die beweerde van de Thuiszorg te zijn. Eenmaal binnen stal hij haar spullen.

‘U kunt het zich misschien niet voorstellen, maar ik voel me geen dag meer op mijn gemak. Mijn huisarts heeft me pilletjes gegeven voor de zenuwen, die neem ik drie keer per dag in. Dat iemand zo brutaal is hè, om gewoon met een smoes je huis binnen te komen en je geld en pasjes mee te nemen!’

‘Nee, ik doe voor niemand meer open, alleen voor mijn zoon, die een paar keer in de week komt. En ook al is het snikheet, ik zet alleen een bovenlichtje open. Ik ben niet meer sterk genoeg om mezelf te verweren als het zou moeten. Weet u, ik ben 87 jaar en altijd goed geweest voor iedereen. Altijd hard gewerkt, de kinderen opgevoed, voor mijn zieke man gezorgd.’


‘Ik heb niet veel per maand, maar ik heb geleerd zuinig te doen. En dat zo’n snotneus dat beetje wat je hebt dan afpakt! Ik ben alleen maar blij dat hij me verder niks aangedaan heeft, want je hoort soms van die verhalen… Dan denk ik: in wat voor wereld leven we tegenwoordig?’

 

‘IK DEED HET VOOR MIJN GEHANDICAPTE DOCHTER’

Ibrahim (42) werd de dupe van beleggingsfraude.

‘Ik kan mezelf wel voor de kop slaan! Nog even die grote slag slaan, en dan zonder hypotheek lekker rentenieren, dat was het idee. Ja, achteraf was ik natuurlijk verblind. Maar het leek zo mooi. Ze hadden al meer dan 35 jaar ervaring volgens de website, en ze beloofden ‘no cure, no pay’. Al een paar keer had ik kleine bedragen geïnvesteerd. Ik kon met mijn eigen account inloggen en alles volgen. Tot ik na dat enorme bedrag opeens niet meer kon inloggen. Een half miljoen verdampt.’

‘Nee, het was niet zozeer gierigheid. Wat vooral speelde was de zorg voor onze gehandicapte dochter. Dat kost erg veel geld, en bovendien had ik ook graag meer tijd voor haar willen vrijmaken. Die gedachte stimuleerde me om het risico te nemen, terwijl ik ergens diep van binnen wel enig wantrouwen had.’

‘Nu voel me vooral ontzettend schuldig. Tegenover de hele familie; mijn vrouw, onze dochter en ook mijn zoon, die al zo veel van mijn aandacht heeft moeten missen…’

*) Over deze verhalen

Deze ervaringsverhalen zijn gebaseerd op de vele meldingen die de Fraudehelpdesk krijgt. Gedupeerden hechten veel waarde aan hun anonimiteit, vandaar dat hier fictieve namen zijn gebruikt. De foto’s dienen ter illustratie.

 


 
 

*)
 

DRIE MYTHES OVER FRAUDESLACHTOFFERS ONTKRACHT

 

Slachtoffers van fraude stuiten vaak op veel onbegrip. Naast dat ze geld zijn verloren, moeten ze ook nog eens tegen allerlei vooroordelen opboksen.

Mensen die gelijk met hun mening klaarstaan zijn er genoeg. Het meest gehoorde oordeel is toch wel dat je erg dom moet zijn om in oplichterij te trappen. Lees over de drie sterkste vooroordelen (en waarom ze onjuist zijn).

Lees verder…

*) Bron foto’s: Jose Luis Canales/Flickr.com (CC BY-NC 2.0), Elizabeth Brossa/Flickr.com (CC BY-NC-SA 2.0), Klaus Stiefel/Flickr.com (CC BY-NC 2.0).