NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

De Fraudehelpdesk is er voor al uw vragen en meldingen over fraude.
Onze helpdesk zit klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur.
U kunt ons bereiken via 088-7867372 of vul het meldformulier in.
14 jul 2015

Prijsvraagservice uit op uw geld

Wordt u gebeld met de mededeling dat u bent geselecteerd om mee te doen aan speciale prijzenrondes van zogenaamd grote Nederlandse Loterijen? U kunt een abonnement afsluiten en maakt dan kans op prijzen, aldus de beller. Luister goed waar u mee akkoord gaat, want uiteindelijk bepaalt u zelf of u wilt meedoen.

Prijsvraagabonnementen
Een kansspel is een spel waarbij de spelers een prijs of premie kunnen winnen en zij geen overwegende invloed op de uitkomst van het spel hebben. Maar er zijn ook diverse partijen die prijsvraagabonnementen aanbieden. Voor een bepaald bedrag per maand wordt u ingeschreven op een aantal prijsvragen per maand. Het is dan niet meer nodig zelf puzzels op te lossen of op internet te zoeken naar prijsvragen.

Ook kan er worden gezegd dat geldprijzen van loterijen niet geïncasseerd zouden zijn en dat deze bedragen worden verdeeld onder de deelnemers van dit soort servicebureaus.

Advies
Trap niet in dit soort aanbiedingen. Een service waarbij geldprijzen van loterijen die niet zijn ge├»ncasseerd en daarom opnieuw worden verdeeld, bestaat niet. Prijzen die niet worden geclaimd zijn in het beheer van de loterij zelf en niet van zo’n servicebureau! En uiteraard is er van een prijs nooit sprake.

Bent u toch akkoord gaan? Laat dit weten aan de Kansspelautoriteit. U kunt uw geld terug laten storten, als er sprake is van een onterechte of onrechtmatige incasso. Want u moet altijd schriftelijk toestemming geven voor het automatisch incasseren van bedragen. Dat is sinds 1 augustus 2014 zo bepaald. Als u akkoord gaat, ondertekent u dus een formulier.

U krijgt uw geld niet terug als u meedoet aan een kansspel en daarvoor een machtiging heeft gegeven. Wel is het van belang om te weten of de automatische incasso op juiste wijze, dus schriftelijk, is afgegeven. Is dit niet het geval, neem dan contact op met uw bank. Vervolgens kunt u een brief sturen naar het bedrijf waarin staat dat het geld onterecht van de rekening is gehaald. Voorbeeldbrieven zijn te vinden via ConsuWijzer.

Kijk hier naar een aflevering van Radar over misleiding door servicebureaus.