NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Wilt u zoeken naar bekende meldingen?
Geef hier uw zoekopdracht in

Wat is Marktplaatsfraude/webwinkelfraude?

Bij Marktplaatsfraude of webwinkelfraude (ver)koopt u een product, maar dan gaat er iets mis. Zo krijgt u het product uiteindelijk niet geleverd of u verkoopt iets, maar ontvangt geen geld.

Veelvoorkomende vormen zijn:

    • U plaatst een bestelling of doet een aankoop. U maakt het geld over, maar vervolgens ontvangt u het product niet. Het geld bent u kwijt.
    • U bent verkoper en iemand wil uw aangeboden artikel kopen. De koper doet alsof hij betaald heeft, bijvoorbeeld door een schermafbeelding te tonen van een overboeking. U geeft het artikel mee, maar vervolgens blijkt de betaling vals. U bent uw artikel kwijt.
    • U ontvangt een bod op uw advertentie. De koper wil betalen met een cheque of via het online betaalsysteem PayPal. Hij betaalt alleen meer dan de overeengekomen prijs. Het extra geld is zogenaamd voor transportkosten of verzekeringen. Het geld dat overblijft moet u terugstorten. Op dat moment maakt u ongewild geld over naar de fraudeur. De cheque of PayPal-betaling blijkt achteraf vals. Het door u overgemaakte geld bent u kwijt, net als het artikel als u dat intussen al heeft verzonden. Dit is een vorm van voorschotfraude.

Oplichters misbruiken sites als Marktplaats ook om identiteitsfraude te plegen of om bankgegevens te hengelen. De Fraudehelpdesk beschouwt dit niet als Marktplaatsfraude/webwinkelfraude.

Zie ook:
Heeft u iets gekocht op een handelssite, maar blijft levering uit?
U verkoopt iets op een website, maar krijgt niet betaald?

Hoe herken ik een vals bod op een handelssite?
Hoe voorkom ik dat ik de dupe word van fraude op een handelssite?
Is een advertentie van een buitenlandse aanbieder te vertrouwen?
Ik ben de dupe van fraude op een handelssite door een buitenlandse koper, wat nu?