NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Wilt u zoeken naar bekende meldingen?
Geef hier uw zoekopdracht in

Hoe voorkom ik dat ik word benadeeld door dubieuze energieleveranciers?

Voordat u in zee gaat met een nieuwe energieleverancier, is het van belang dat u niet alleen de voorwaarden van de nieuwe leverancier doorneemt, maar ook die van de huidige energieleverancier. Neem dus goed de contractvoorwaarden door en wees erop bedacht dat consumenten in vergelijking met zakelijke afnemers veel beter worden beschermd door de wet. De zakelijke afnemer is met name afhankelijk van hetgeen in de voorwaarden is opgenomen en kan doorgaans slechts een beroep doen op deze voorwaarden. Wanneer een zakelijke afnemer bijvoorbeeld voortijdig zijn energiecontract opzegt bij zijn huidige energieleverancier, kan de zakelijke afnemer een behoorlijke boete worden opgelegd. Die kan oplopen tot meerdere honderden (mogelijk duizenden) euro’s. Bij consumenten is een boete bij voortijdig opzeggen maximaal € 125,- euro per product. Daarnaast mag een zakelijk contract stilzwijgend met een jaar worden verlengd, hetgeen bij een consument niet mag.

Ga dus voor uzelf na of u ten tijde van het aanbod überhaupt uw huidige contract kunt opzeggen, en welke financiële gevolgen u hiervan wellicht kunt ondervinden. Wees naast een boete voor het voortijdig beëindigen van het contract ook bedacht op een eventuele eindafrekening.

Tarieven
Let ook op de tarieven die worden vermeld in het aanbod. Zakelijke tarieven worden doorgaans exclusief btw vermeld. Wanneer u dit vergelijkt met particuliere tarieven, die inclusief btw worden vermeld, kan het aanbod voordelig lijken. Wanneer u vanuit huis werkt, wees er dan op bedacht dat u niet de totale energienota maar slechts het gedeelte dat u zakelijk verbruikt mag opgeven bij de Belastingdienst. Laat u dan ook goed adviseren door uw boekhouder/accountant hierover of neemt u hiervoor contact op met de Belastingdienst.

Ga dus goed na of de aangeboden tarieven daadwerkelijk goedkoper zijn. Met name wanneer u als kleine ondernemer (zzp’er) energie afneemt in de hoedanigheid van een consument. Waar de collectieve inkoop doorgaans is gericht op de massa, hoeft een dergelijk aanbod dus geen voordeel op te leveren voor uw persoonlijke situatie.

Ik ben telefonisch benaderd en heb een aanbod ontvangen, wat nu?
Indien u telefonisch bent benaderd in verband met collectieve inkoop van (zakelijke) energie en vervolgens stukken ontvangt per mail of per post, dan is het van belang om goed na te gaan wat u heeft ontvangen en of u wellicht nog actie dient te ondernemen. Mogelijk is een contract al in gang gezet en kunt u dit nog annuleren.

De informatie die u is toegestuurd kan een offerte betreffen die ingaat indien deze niet tijdig is geannuleerd binnen een bepaalde termijn. Wanneer u verder niet wilt ingaan op het aanbod, dan kunt u het beste het zekere voor het onzekere nemen en middels een aangetekende brief of aangetekende e mail de afzender dan wel de nieuwe energieleverancier laten weten de opdracht te willen annuleren. Vraag ook om een bevestiging van de annulering.

Opdracht niet te annuleren, wat nu?
Blijkt dat u de opdracht niet kunt annuleren, neem dan in ieder geval contact op met uw huidige en nieuwe energieleverancier en leg de situatie ook aan hen uit. Wellicht dat zij u een oplossing voor de situatie kunnen bieden. Mocht u er op deze wijze niet uitkomen, laat u zich dan adviseren door een jurist of uw zakelijke rechtsbijstandsverzekering. Doe dit zeker als u financiële gevolgen ondervindt. Heeft u geen zakelijke rechtsbijstandsverzekering, dan kunt u hier wellicht een jurist vinden in uw regio.