Hoe doen die oplichters dat toch?

Hoewel de trucs van oplichters soms met veel vernuft zijn bedacht, zijn het geen tovenaars. En ook geen waarzeggers. Bij het bedenken van een smoes zijn oplichters afhankelijk van informatie. Die vinden ze vaak op internet, door te zoeken op bijvoorbeeld social media. Alle weetjes die u daar openbaar plaatst kunnen misbruikt worden.


Internet is een leuke plek om meer over uzelf te vertellen. Op Facebook, LinkedIn of Twitter deelt u waar u werkt, wie uw familie is en of u getrouwd bent. Maar beseft u wel dat oplichters ook meelezen? De Fraudehelpdesk ziet dat oplichters bij allerlei vormen van oplichting misbruik maken van úw informatie. U kunt daarbij denken aan:


 WHATSAPP-TRUC: Een familielid zit in geldnood en vraagt of u snel wat wilt voorschieten.
 CEO-FRAUDE: Oplichters doen zich voor als de hoogste baas van een bedrijf.
 DATINGFRAUDE: Uw online geliefde blijkt een heel ander iemand die slechts uit is op uw geld.



Zo gaan oplichters te werk

1. Informatie verzamelen
Voordat de oplichters toeslaan, verzamelen ze informatie over het slachtoffer. Bij CEO-fraude weten ze bijvoorbeeld precies wie altijd de grote betalingen doet voor het bedrijf. Ook neuzen ze rond op Facebook om te zien wie familie is van elkaar. Ze doen zich vervolgens voor als zoon of dochter van het slachtoffer en vragen om geld.



2. Smoes voorbereiden
Ze weten nu van alles over het slachtoffer. Dat kan ver gaan. Soms zijn oplichters zelfs op de hoogte van het taalgebruik binnen een organisatie. In andere voorbeelden zien we dat ze een nieuw profiel aanmaken op WhatsApp. Ze gebruiken hierbij de foto van een familielid van het slachtoffer.



3. Ze lichten het slachtoffer op
Zo benaderen ze bijvoorbeeld iemand via WhatsApp, en doen zich voor als (direct) familielid. Ze zouden dingend geld moeten overmaken. Het slachtoffer gaat ervan uit dat het verzoek dat hij krijgt betrouwbaar is. Te laat ontdekt hij dat een oplichter achter het verzoek zat. Vaak is dan al veel geld verdwenen.


De vraag die veel slachtoffers dan bezighoudt is: hoe kan het dat de oplichter zoveel over mij wist? Ze beseffen dan niet dat ze zelf veel van die informatie op internet hebben geplaatst. Deze manier van werken door de oplichter heet ook wel social engineering. Fraudeurs weten zo een beveiligd systeem te omzeilen. Niet door het met technische trucs te kraken, maar met behulp van informatie die het slachtoffer zelf heeft verstrekt.

Maak uzelf minder kwetsbaar

Met de volgende tips maakt u het oplichters moeilijker om u te belazeren:

  • Maak uw social media-profiel ontoegankelijk voor onbekenden. Zorg ervoor dat alleen vrienden bij uw informatie kunnen. Controleer deze instellingen regelmatig, omdat deze na een update van de voorwaarden kunnen worden gewijzigd.


  • Accepteer alleen vriendschapsverzoeken van mensen die u ook echt kent. Natuurlijk kan het vleiend zijn als een of andere hotemetoot u benadert op LinkedIn. Maar check wel even of deze persoon ook echt is wie hij/zij zegt te zijn.


  • Maak het niet te eenvoudig om contactgegevens van u te vinden. Zet deze niet openbaar.


  • Oplichters proberen hun doelwit informatie te ontlokken. Dat gebeurt bijvoorbeeld in het bedrijfsleven. Lees hier een voorbeeld van hoe oplichters probeerden informatie van schoonmaakbedrijven los te peuteren. Zorg ervoor dat u niet té snel eenvoudig feitjes over uw organisatie prijsgeeft.




  • Bent u oplichters te slim af?

    Met gehaaide trucs maken oplichters veel geld afhandig van bedrijven en individuen. Ook u kunt vroeg of laat met een fraudeur te maken krijgen. Doorziet u dan zijn trucs? Speel onze game en test uw kennis. Klik op de afbeelding om te starten.