NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Wilt u zoeken naar bekende meldingen?
Geef hier uw zoekopdracht in

Waarschuwing oplichting komt van oplichters zelf

5 juli 2017

Goed dat banken waarschuwen voor internetoplichting. Pas alleen op, want achter sommige waarschuwingen gaan juist oplichters schuil.

Momenteel gaan zeker twee valse e-mails rond met als onderwerp internetoplichting. De een is in de huisstijl van de ABN Amro, de ander van de Rabobank. Beide roepen ‘klanten’ op zich te beveiligen tegen fraude. Doel van de mails is om gegevens van ontvangers binnen te hengelen (phishing). Bekijk de nepmails hier (klik voor een grotere weergave):

Nepmail ‘ABN Amro’ Nepmail ‘Rabobank’
 
 

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Opvallend is dat de tekst in beide e-mails sterk op elkaar lijkt. Mogelijk duidt dat op dezelfde afzender. Toch zijn beide mails op belangrijke punten verschillend. Bijvoorbeeld: het hulpmiddel dat klanten van de Rabobank gebruiken om in te loggen bij internetbankieren heet een Rabo Scanner. Bij de ABN Amro heet dat apparaat een e.dentifier. De afzenders hebben gezorgd dat taalgebruik is aangepast op dat van de bank die ze imiteren.

Nog een opmerkelijke overeenkomst uit de twee e-mails: zogenaamd zijn ze ondertekend door dezelfde persoon (Frank S.), met dezelfde handtekening.

Advies
Let altijd goed op als u een bericht van een bank krijgt. De kans dat deze nep is, is zeer groot. Criminelen gebruiken onderwerpen als veiligheid en internetoplichting graag in hun smoezen. Hiermee proberen ze betrouwbaar over te komen en de ontvanger zover te krijgen dat ze gegevens invullen.


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logo Twitter, facebook Facebook en instagram-icon-vector-logo Instagram