NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Wilt u zoeken naar bekende meldingen?
Geef hier uw zoekopdracht in

Verzoek om ‘dringende hulp’ komt van oplichters

11 augustus 2017

Ook een mail ontvangen van een kennis die beroofd is tijdens vakantie en uw hulp nodig heeft? Grote kans dat deze hulpvraag nep is.

Momenteel ontvangt de Fraudehelpdesk weer aardig wat e-mails met vergelijkbare ‘vriend-in-noodverzoeken’. Het onderwerp van deze mails is steeds ‘Dringende hulp!’. De smoes die erin staat is telkens gelijk: een kennis is op reis (in deze gevallen steeds Oekraïne), wordt beroofd en heeft geld nodig. Bekijk drie voorbeelden:

Advies
De mails zijn vaak een gevolg van een gehackte account. Oplichters hebben toegang verkregen tot een e-mailaccount en sturen deze berichten naar de contactenlijst. De eigenaren van de accounts doen er goed aan hun wachtwoorden te wijzigen.

Hoe te herkennen?
De kwaliteit van deze zogeheten whaling-mailtjes verschilt. Sommige zitten vol taalfouten terwijl andere goed verzorgd zijn. Toch zijn ze vrijwel altijd goed als vals te ontmaskeren. De volgende kenmerken helpen u hierbij:

• De afzender gebruikt geen of een algemene aanhef
• In de mail wordt u met ‘u’ aangesproken terwijl de mail van een goede vriend afkomstig is

Zie ook: Een noodkreet van een vriend, wat doet u?


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logo Twitter, facebook Facebook en instagram-icon-vector-logo Instagram