NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Wilt u zoeken naar bekende meldingen?
Geef hier uw zoekopdracht in

Persoonlijke aanhef in phishingmail ‘Rabobank’

12 mei 2017

Het ontdekken van een valse e-mail is soms niet meer zo eenvoudig als voorheen. Met een persoonlijke aanhef, zoals in een nieuwe nepmail van de ‘Rabobank’, lijkt de mail een stuk betrouwbaarder.

De inhoud van het bericht lijkt wel weer sterk op alle andere phishingmails die in grote hoeveelheden worden verstuurd. Zogenaamd moet gecontroleerd worden wie u bent, omdat u verkeerd zou hebben uitgelogd van uw internetbankieren.

Daarom is het volgens de afzenders nodig een ‘testbetaling’ te doen. Dit zou geen echte betaling zijn, waarvan het geld niet daadwerkelijk van uw rekening wordt gehaald. Dat is allemaal flauwekul. De mail is verstuurd door oplichters die proberen geld uit uw zakken te kloppen. De afschrijving waar ze over praten gebeurt echt als u de instructies uit de e-mail volgt. Niet doen dus!

Bekijk een voorbeeld van de e-mail (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Advies
Meestal hebben valse mails een niet-persoonlijke aanhef (Geachte heer/mevrouw), maar dat is niet altijd het geval. Als uw naam boven een e-mail staat betekent dat niet dat de mail echt is. Weet waar u valse e-mails aan kunt herkennen. Negeer deze e-mail.

Bekijk voor meer informatie onze valse e-mailwijzer (pdf).


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logo Twitter, facebook Facebook en instagram-icon-vector-logo Instagram