NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Wilt u zoeken naar bekende meldingen?
Geef hier uw zoekopdracht in

Nepmail ‘SNS’ opvallend persoonsgericht

15 december 2017

Er gaat een valse e-mail rond van ‘SNS Bank’ waarin ontvangers persoonlijk worden aangesproken.

In de aanhef staan de voor- en achternaam van de ontvanger.

Er is nog iets opvallends aan deze e-mail: de e-mail lijkt verstuurd te zijn door een lokaal bankfiliaal van SNS. Dit is het filiaal uit de woon- of werkplaats van de ontvanger. Iemand die bijvoorbeeld uit Nijmegen komt ziet onderaan de e-mail ‘SNS Bank Nijmegen’ staan. Mogelijk hebben de afzenders van de e-mail internet gebruikt om de naam van de ontvanger te koppelen aan zijn woon- of werkplaats. Deze methode zagen we eerder ook al terug in nepmails van ‘Rabobank’.

De smoes die in de mail staat is overigens een oude bekende. Zogenaamd dient de klant een nieuwe bankpas aan te vragen. Deze smoes wint natuurlijk aan geloofwaardigheid als de e-mail zo sterk op de persoon van de ontvanger is gericht.

Het onderwerp van de mail luidt: ‘Er is een nieuwe update voor uw Mijn SNS omgeving’.

Bekijk een voorbeeld van de brief (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Advies
Ga niet in op deze e-mail. Deze is niet door de SNS Bank verstuurd. De afzender is uit op uw persoonsgegevens.

Ik heb op een link geklikt die ik niet vertrouw, wat nu?