NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Wilt u zoeken naar bekende meldingen?
Geef hier uw zoekopdracht in

Negeer valse appjes AH, Lidl, Jumbo en Ikea

20 december 2017

Opnieuw ontvangt de Fraudehelpdesk veel meldingen van mensen die een appje hebben gekregen dat ze niet vertrouwen. Het bericht gaat over een jubileumactie van Albert Heijn, Lidl, Jumbo of Ikea.

Wie het berichtje krijgt ziet dat dit verstuurd is door een eigen contact. Hij of zij tipt een jubileumactie waarbij zogenaamd een waardebon kan worden gewonnen. Wie op de uitnodiging ingaat ziet dat er allerlei vragen moeten worden beantwoord. Vervolgens wordt er naar persoonsgegevens gevraagd. Wie dit invult krijgt vervolgens helemaal niks.

Het appje ziet er zo uit:

In juli van dit jaar waarschuwden we ook voor een soortgelijk bericht.

Advies
Het gaat om een zogenoemde valse winactie. Deelnemers aan de prijsvraag moeten allerlei persoonsgegevens verstrekken en akkoord gaan met zeer ongunstige algemene voorwaarden. Een prijs wordt hoogstwaarschijnlijk nooit uitgereikt. Wel moeten deelnemers rekening houden met veel extra ongewenste reclame. De bedoelingen met de afgegeven persoonsgegevens zijn niet bekend. Toch kunnen deelnemers wel wat dingen doen: controleer uw telefoonrekening op onverwachte kosten voor bijvoorbeeld onbekende sms-diensten, wees alert op eventuele leveringen van artikelen die zogenaamd uit uw naam besteld zijn en waarschuw eventueel uw buren dat ze geen pakjes moeten aannemen als u niet thuis bent. Het activeren van een anti-virusscan is bovendien altijd een goed idee.

Zie ook: Dubieuze reclamebedrijven verzamelen uw gegevens met lokkertjes